Cosplay-tapahtumien kehittäminen yli 17-vuotiaiden harrastajien näkökulmasta
Reponen, Mari (2014)
Reponen, Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402132267
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda kehitysehdotuksia cosplay-tapahtumiin eli coneihin. Cosplay on roolipelaamisen tapainen harrastus, joka liittyy japanilaiseen kulttuuriin ja pop-kulttuuriin. Yli 17–vuotiaiden harrastajien näkökulma on valittu, sillä kyseessä olevien tapahtumien kävijäkunta on todella nuorta, vaikka kiinnostus tapahtumia kohtaan on yleistä myös vanhemmassa joukossa. Tutkimus perus-tuu siis oletukselle, että juuri yli 17-vuotiailla harrastajilla olisi eniten kehitysehdotuksia tarjottavanaan.
Vaikkei opinnäytetyöllä ole varsinaista toimeksiantajaa, on siitä hyötyä sekä tutkimuksen kohderyhmänä oleville yli 17–vuotiaille harrastajille että cosplay-tapahtumien järjestäjille. Harrastajat hyötyvät opinnäy-tetyöstä, kun heidän toiveensa tapahtumien suhteen kartoitetaan ja toivottavasti myös huomioidaan. Tapahtumanjärjestäjät puolestaan saavat kehitysehdotuksia, joiden avulla tehdä entistä parempia, kävi-jöiden näköisiä tapahtumia.
Cosplay-aiheesta ei ole aiemmin tehty vastaavanlaisia tutkimuksia, mutta opinnäytetyön viitekehyksenä toimivat tapahtumanjärjestämistä ja -kehittämistä käsittelevät oppaat sekä opinnäytetyöt. Conien kehi-tysehdotuksia kartoittava tutkimus on puolestaan toteutettu kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon osallistui 97 henkilöä. Lisäksi on suoritettu kvalitatiivinen teemahaastattelu, kahdeksan hengen keskuste-lupiiri, jossa saatuja huomioita on käytetty syventämään lomakkein saatuja vastauksia.
Näiden tutkimusmenetelmien avulla tuli ilmi kehitysehdotuksia esimerkiksi kulkuyhteyksien parantami-sesta tapahtuma-alueelle, opastuksen lisäämisestä sekä yleisölogistiikan sujuvammasta järjestämisestä. Kyseiset kehitysehdotukset on esitetty tässä opinnäytetyössä teoriaa sisältävän kappaleen lisäksi tiiviste-tyssä muodossa, tapahtumanjärjestäjille suunnattuna yhteenvetona. Tällaisessa muodossa ne ovat helpos-ti jokaisen cosplay-tapahtumia järjestävän tahon hyödynnettävissä. Toivottavasti näitä kehitysehdotuksia myös sovelletaan käytäntöön, jolloin olisi mahdollista suorittaa jatkotutkimus siitä, onko yli 17-vuotiaiden harrastajien tyytyväisyys cosplay-tapahtumiin kasvanut.
Vaikkei opinnäytetyöllä ole varsinaista toimeksiantajaa, on siitä hyötyä sekä tutkimuksen kohderyhmänä oleville yli 17–vuotiaille harrastajille että cosplay-tapahtumien järjestäjille. Harrastajat hyötyvät opinnäy-tetyöstä, kun heidän toiveensa tapahtumien suhteen kartoitetaan ja toivottavasti myös huomioidaan. Tapahtumanjärjestäjät puolestaan saavat kehitysehdotuksia, joiden avulla tehdä entistä parempia, kävi-jöiden näköisiä tapahtumia.
Cosplay-aiheesta ei ole aiemmin tehty vastaavanlaisia tutkimuksia, mutta opinnäytetyön viitekehyksenä toimivat tapahtumanjärjestämistä ja -kehittämistä käsittelevät oppaat sekä opinnäytetyöt. Conien kehi-tysehdotuksia kartoittava tutkimus on puolestaan toteutettu kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, johon osallistui 97 henkilöä. Lisäksi on suoritettu kvalitatiivinen teemahaastattelu, kahdeksan hengen keskuste-lupiiri, jossa saatuja huomioita on käytetty syventämään lomakkein saatuja vastauksia.
Näiden tutkimusmenetelmien avulla tuli ilmi kehitysehdotuksia esimerkiksi kulkuyhteyksien parantami-sesta tapahtuma-alueelle, opastuksen lisäämisestä sekä yleisölogistiikan sujuvammasta järjestämisestä. Kyseiset kehitysehdotukset on esitetty tässä opinnäytetyössä teoriaa sisältävän kappaleen lisäksi tiiviste-tyssä muodossa, tapahtumanjärjestäjille suunnattuna yhteenvetona. Tällaisessa muodossa ne ovat helpos-ti jokaisen cosplay-tapahtumia järjestävän tahon hyödynnettävissä. Toivottavasti näitä kehitysehdotuksia myös sovelletaan käytäntöön, jolloin olisi mahdollista suorittaa jatkotutkimus siitä, onko yli 17-vuotiaiden harrastajien tyytyväisyys cosplay-tapahtumiin kasvanut.