Oppimispeli poliisiopintojen tukena : Poliisipeli
Kaikkonen, Ville; Kassinen, Petri (2022)
Kaikkonen, Ville
Kassinen, Petri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203043093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203043093
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee oppimispelin hyödyntämistä poliisiopintojen tukena. Aiheena opinnäytteemme on ajankohtainen, sillä oppimispelit ja pelillistäminen ovat nykypäivää ja niiden hyödyntäminen oppimismenetelminä ja -keinoina lisääntyvät korkeakouluissa yhä enenevissä määrin.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisilla kehittämis- ja tutkimusmenetelmillä ja koostuu tästä raportista sekä produktista. Raportissa kuvaamme viitekehyksemme, produktimme tietoperustan, käyttämämme toiminnalliset menetelmät sekä miten toteutimme produktimme.
Opinnäytteemme produktina kehitimme oppimispelin prototyypin, joka on tarkoitettu oppimismenetelmäksi poliisiopiskelijoille muiden menetelmien rinnalle esimerkiksi opitun kertaamiseen ja tentteihin valmistautumiseen. Tavoitteeksi määrittelimme poliisiopiskelijoiden osaamisen ja taitojen kehittämisen sekä ryhmäytymisen, yhteishengen ja yhteenkuuluvuuden tunteen edistämisen oppimispelin ja pelillisyyden keinoin. Produktimme prototyyppi sisältää pelilaudan, pelimerkit, nopat, pelisääntökirjan, pelikortit ja pelilaatikon.
Tavoitteidemme saavuttamisen arvioimiseksi testasimme peliämme kohderyhmällä ja pyysimme heiltä palautetta. Arvioiden ja palautteen perusteella, produktimme on onnistunut ja sille on kysyntää.
Tulevaisuutta ajatellen produktimme prototyyppi kannattaisi vielä tuotteistaa. Lisäksi pelillistämisen keinoja tulisi tutkia lisää poliisiammattikorkeakoulun kontekstissa ja toteuttaa erilaisina toiminnallisina opinnäytteinä.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisilla kehittämis- ja tutkimusmenetelmillä ja koostuu tästä raportista sekä produktista. Raportissa kuvaamme viitekehyksemme, produktimme tietoperustan, käyttämämme toiminnalliset menetelmät sekä miten toteutimme produktimme.
Opinnäytteemme produktina kehitimme oppimispelin prototyypin, joka on tarkoitettu oppimismenetelmäksi poliisiopiskelijoille muiden menetelmien rinnalle esimerkiksi opitun kertaamiseen ja tentteihin valmistautumiseen. Tavoitteeksi määrittelimme poliisiopiskelijoiden osaamisen ja taitojen kehittämisen sekä ryhmäytymisen, yhteishengen ja yhteenkuuluvuuden tunteen edistämisen oppimispelin ja pelillisyyden keinoin. Produktimme prototyyppi sisältää pelilaudan, pelimerkit, nopat, pelisääntökirjan, pelikortit ja pelilaatikon.
Tavoitteidemme saavuttamisen arvioimiseksi testasimme peliämme kohderyhmällä ja pyysimme heiltä palautetta. Arvioiden ja palautteen perusteella, produktimme on onnistunut ja sille on kysyntää.
Tulevaisuutta ajatellen produktimme prototyyppi kannattaisi vielä tuotteistaa. Lisäksi pelillistämisen keinoja tulisi tutkia lisää poliisiammattikorkeakoulun kontekstissa ja toteuttaa erilaisina toiminnallisina opinnäytteinä.