Vaatemerkin brändin vaikutus vaatteiden ostoon
Orkamaa, Miro (2014)
Orkamaa, Miro
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033836
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on tutkia, kuinka vaatemerkin brändi vaikuttaa vaatteiden ostamiseen Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa. Opinnäytetyössäni pohdin kuluttajien ostokäyttäytymistä, itse ostoprosessia sekä brändiä, brändin merkitystä nyky-yhteiskunnassa ja brändikritiikkiä. Otan esimerkkejä brändeistä, jotka liittyvät vaateteollisuuteen ja ovat tunnettuja merkkejä.
Tutkimusta varten suoritin kyselyn, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon vaatemerkki ja sen brändi vaikuttavat Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ostokäyttäytymisessä vaatteita ostettaessa ja kuinka paljon enemmän he ovat valmiita maksamaan vaatekappaleesta yksistään merkin takia. Kyselyn aineisto on kerätty sähköisesti Webropol-ohjelmalla. Kyselyyn valittiin seitsemän eri vaatemerkkiä kolmesta eri hintaluokasta. Vaatemerkit olivat Jack&Jones (miehille), Only (naisille), H&M, Nike, Adidas, Lacoste ja Tommy Hilfiger. Käytin opinnäytetyössäni sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Kyselyn tuloksista selvisi, että vastaajille ei vaatteen merkillä ollut kovin suurta merkitystä. Vaatemerkit herättivät positiivisia ja negatiivisia mielikuvia, esimerkiksi vaatteiden valmistuksen olosuhteiden osalta. Tuotteen hinnalla oli myös vaikutusta siihen, miten kuluttajat arvioivat vaatteiden kestävyyttä.
Tutkimusta varten suoritin kyselyn, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon vaatemerkki ja sen brändi vaikuttavat Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ostokäyttäytymisessä vaatteita ostettaessa ja kuinka paljon enemmän he ovat valmiita maksamaan vaatekappaleesta yksistään merkin takia. Kyselyn aineisto on kerätty sähköisesti Webropol-ohjelmalla. Kyselyyn valittiin seitsemän eri vaatemerkkiä kolmesta eri hintaluokasta. Vaatemerkit olivat Jack&Jones (miehille), Only (naisille), H&M, Nike, Adidas, Lacoste ja Tommy Hilfiger. Käytin opinnäytetyössäni sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Kyselyn tuloksista selvisi, että vastaajille ei vaatteen merkillä ollut kovin suurta merkitystä. Vaatemerkit herättivät positiivisia ja negatiivisia mielikuvia, esimerkiksi vaatteiden valmistuksen olosuhteiden osalta. Tuotteen hinnalla oli myös vaikutusta siihen, miten kuluttajat arvioivat vaatteiden kestävyyttä.