Koskisairaalan heräämöhoito kirurgien kokemana
Pitkämäki, Pia; Allen, Niina (2014)
Pitkämäki, Pia
Allen, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055752
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli työelämälähtöinen ja sen tarkoituksena oli kartoittaa Koskisairaalassa leikkaavien kirurgien näkemyksiä hyvästä heräämöhoidosta ja sen kehittämisestä sekä yhteistyöstä sairaanhoitajien kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa tietoa Koskisairaalan heräämössä työskenteleville sairaanhoitajille heidän työhönsä kohdistuvista odotuksista ja sen avulla kehittää heräämöhoitotyötä sekä parantaa potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyö tehtiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin haastattelemalla viittä (N=5) Koskisairaalassa aktiivisesti työskentelevää kirurgia.
Kirurgit odottivat heräämöhoidolta kokonaisvaltaista asiakkaan hyvinvoinnin seurantaa. Hoidossa tuli korostaa asiakaslähtöisyyttä ja sairaanhoitajilta odotettiin palvelualttiutta.
Heräämöhoidolta odotettiin ystävällisyyttä ja laadukkuutta sekä asiakkaiden kohtelun tuli olla mahdollisimman hienotunteista. Kirurgien ja sairaanhoitajien välinen yhteistyö koettiin pääasiassa erinomaiseksi. Sairaanhoitajia pidettiin huumorintajuisina ja erittäin ammattitaitoisina. Organisaation sekä työntekijöiden kykyä joustaa työajoissa arvostettiin suuresti. Tiedonkulun kirurgien ja sairaanhoitajien välillä koettiin olevan toisinaan heikkoa. Ratkaisuksi tähän kirurgit ehdottivat henkilökunnan yhteisiä kokoontumisia, joissa hiottaisiin yksikön toimintaa ja tutustuttaisiin toisiin.
Kehitettäviksi asioiksi Koskisairaalan heräämössä nousi työympäristön rauhattomuus sekä sairaanhoitajien perehtyminen eri erikoisaloihin ja tiettyihin toimenpiteisiin. Heräämö
koettiin levottomana tilana ja henkilökunnan kovaääninen keskustelu häiritsi kirurgien näkemyksen mukaan toipuvia asiakkaita.
Opinnäytetyön aihetta voisi tulevaisuudessa tutkia kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jolloin haastateltavien otanta olisi suurempi. Kirurgien kokemukset pre- ja intraoperatiivisista hoitovaiheista voisivat olla myös mielenkiintoinen tutkimusaihe.
Opinnäytetyö tehtiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin haastattelemalla viittä (N=5) Koskisairaalassa aktiivisesti työskentelevää kirurgia.
Kirurgit odottivat heräämöhoidolta kokonaisvaltaista asiakkaan hyvinvoinnin seurantaa. Hoidossa tuli korostaa asiakaslähtöisyyttä ja sairaanhoitajilta odotettiin palvelualttiutta.
Heräämöhoidolta odotettiin ystävällisyyttä ja laadukkuutta sekä asiakkaiden kohtelun tuli olla mahdollisimman hienotunteista. Kirurgien ja sairaanhoitajien välinen yhteistyö koettiin pääasiassa erinomaiseksi. Sairaanhoitajia pidettiin huumorintajuisina ja erittäin ammattitaitoisina. Organisaation sekä työntekijöiden kykyä joustaa työajoissa arvostettiin suuresti. Tiedonkulun kirurgien ja sairaanhoitajien välillä koettiin olevan toisinaan heikkoa. Ratkaisuksi tähän kirurgit ehdottivat henkilökunnan yhteisiä kokoontumisia, joissa hiottaisiin yksikön toimintaa ja tutustuttaisiin toisiin.
Kehitettäviksi asioiksi Koskisairaalan heräämössä nousi työympäristön rauhattomuus sekä sairaanhoitajien perehtyminen eri erikoisaloihin ja tiettyihin toimenpiteisiin. Heräämö
koettiin levottomana tilana ja henkilökunnan kovaääninen keskustelu häiritsi kirurgien näkemyksen mukaan toipuvia asiakkaita.
Opinnäytetyön aihetta voisi tulevaisuudessa tutkia kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jolloin haastateltavien otanta olisi suurempi. Kirurgien kokemukset pre- ja intraoperatiivisista hoitovaiheista voisivat olla myös mielenkiintoinen tutkimusaihe.