Raportointi heräämöstä (ISBAR) ja raportin vastaanottaminen
Laine, Matti; Lehtola, Toni (2022)
Laine, Matti
Lehtola, Toni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074702
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa opetusvideo ISBAR-raportoinnista TAMKin sosiaali- ja terveysalan käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoutta ISBAR-menetelmästä ja sen vaikutuksesta potilasturvallisuuteen sekä hoidon jatkuvuuteen. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tilaajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoreettisten lähtökohtien selvittämiseen käytettiin kirjallisuushakua, jonka avulla tutustuimme ajankohtaiseen, kotimaiseen sekä kansainväliseen, kirjallisuuteen ja tutkittuun tietoon ISBAR-menetelmästä, heräämötoiminnasta, potilasturvallisuudesta ja hoidon jatkuvuudesta. Tämän lisäksi perehdyimme opetusvideon tekemiseen ja siihen, miten luoda hyvä opetusvideo.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kirjallisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Tämän työn toiminnallinen osuus, eli tuotos, oli opetusvideo. Tuotos toteutettiin animaatiota ja erilaista still-materiaalia käyttäen siten, että lopputulos olisi informatiivinen ja helposti seurattava. Videon tehtävänä oli havainnollistaa ISBAR-raportoinnin kulku potilaan siirtyessä heräämöstä kirurgiselle vuodeosastolle, sekä nostaa raportointiin liittyviä haasteita ja mahdollisia ongelmatilanteita.
Selkeä johdonmukainen kommunikointi on potilasturvallisen hoitotyön yksi kulmakivi. ISBAR-raportoinnin käyttöönoton on näytetty vähentävän hoitovirheiden määrää maailmanlaajuisesti eri hoitoyksiköissä, joten rakenteellisen raportoinnin harjoittelu ja käyttöönotto jo koulutuksen aikana on tärkeää.
Opinnäytetyön teoreettisten lähtökohtien selvittämiseen käytettiin kirjallisuushakua, jonka avulla tutustuimme ajankohtaiseen, kotimaiseen sekä kansainväliseen, kirjallisuuteen ja tutkittuun tietoon ISBAR-menetelmästä, heräämötoiminnasta, potilasturvallisuudesta ja hoidon jatkuvuudesta. Tämän lisäksi perehdyimme opetusvideon tekemiseen ja siihen, miten luoda hyvä opetusvideo.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kirjallisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Tämän työn toiminnallinen osuus, eli tuotos, oli opetusvideo. Tuotos toteutettiin animaatiota ja erilaista still-materiaalia käyttäen siten, että lopputulos olisi informatiivinen ja helposti seurattava. Videon tehtävänä oli havainnollistaa ISBAR-raportoinnin kulku potilaan siirtyessä heräämöstä kirurgiselle vuodeosastolle, sekä nostaa raportointiin liittyviä haasteita ja mahdollisia ongelmatilanteita.
Selkeä johdonmukainen kommunikointi on potilasturvallisen hoitotyön yksi kulmakivi. ISBAR-raportoinnin käyttöönoton on näytetty vähentävän hoitovirheiden määrää maailmanlaajuisesti eri hoitoyksiköissä, joten rakenteellisen raportoinnin harjoittelu ja käyttöönotto jo koulutuksen aikana on tärkeää.