Asiakkaan odotukset määräalan kaupassa
Hellström, Iina (2022)
Hellström, Iina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204255829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaan odotuksia määräalan kaupassa ja kaupanteon jälkeen Maanmittauslaitoksen määräalaprosessissa. Opinnäytetyössä kartoitettiin asiakkaan tiedonhakulähteitä määräalan kaupas-sa. Lisäksi selvitetään mitä asiakas odottaa Maanmittauslaitokselta määrä-alaprosessissa sekä kaupan teon että kiinteistönmuodostuksen jälkeen. Tutki-musaineistona toimi sähköpostikysely. Kysely lähetettiin Maanmittauslaitoksen asiakkaille, jotka olivat ostaneet määräalan ja hakeneet sille lainhuutoa helmi-maaliskuussa 2022.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että määräalan kauppaan etsitään neuvoja useista lähteistä. Asiakkaat odottavat, että he pääsevät osallistumaan asiansa käsittelyyn Maanmittauslaitoksessa. Tärkeää on, että rajat ovat maastoon pysy-västi merkitty ja kiinteistön ulottuvuus tiedossa ja kartalta nähtävissä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Maanmittauslaitoksen palveluiden kehittämisessä. Saadut tulokset tukevat nykyisten toimintojen kehityskulkuja, mutta joiltain osin toimintaa voidaan kehittää tukemaan vielä enemmän asiak-kaiden toiveita.
Opinnäytetyön tuloksena selvisi, että määräalan kauppaan etsitään neuvoja useista lähteistä. Asiakkaat odottavat, että he pääsevät osallistumaan asiansa käsittelyyn Maanmittauslaitoksessa. Tärkeää on, että rajat ovat maastoon pysy-västi merkitty ja kiinteistön ulottuvuus tiedossa ja kartalta nähtävissä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Maanmittauslaitoksen palveluiden kehittämisessä. Saadut tulokset tukevat nykyisten toimintojen kehityskulkuja, mutta joiltain osin toimintaa voidaan kehittää tukemaan vielä enemmän asiak-kaiden toiveita.