Laadukkaiden valokuvien merkitys Instagram-markkinoinnissa
Hemmilä, Juulia (2022)
Hemmilä, Juulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205108337
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan laadukkaiden valokuvien merkitystä Instagram-markkinoinnissa. Työ on toteutettu toimeksiantona markkinointitoimisto Primaq Group Oy:lle. Viitekehyksessä tarkastellaan markkinointiviestintää yleisesti, digitaalista markkinointia sekä sosiaalista mediaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sitä, millä tavoin laadukkaita valokuvia sisältävien julkaisujen tehokkuus eroaa huonolaatuisia kuvia sisältävien julkaisujen tehokkuudesta vai eroaako se ollenkaan.
Tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä hyödynnettiin netnografista tutkimusmenetelmää. Selvityksen aineistona käytettiin kolmen Primaq Group Oy:n asiakkaan Instagram-julkaisujen ja käyttäjätilien kävijätietoja. Selvityksessä analysoitavia kuvia oli yhteensä 68 kappaletta. Tutkimuksessa mukana olleiden valokuvien julkaisuajankohdat sijoittuvat 31.8.2021–14.3.2022 väliselle ajalle.
Selvityksessä mukana olleiden käyttäjätilien kävijätiedoista saatujen tuloksien kohdalla ei ollut merkittäviä eroja. Kahden käyttäjätilin julkaisujen näyttökerrat ja reagoinnit nousivat aiemmista vertailuajankohdistaan. Yhden tilin kohdalla tavoittavuus taas laski. Lähes jokainen mukana ollut Instagram-julkaisu koostui samoista elementeistä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Selvityksessä huomattiin, että muilla Instagram-julkaisun tehokkuuteen vaikuttavilla elementeillä, kuten kuvatekstillä ja hashtageilla oli lähes yhtä suuri osa Instagram julkaisun menestymisessä kuin laadukkaalla valokuvalla.
Saatujen tulosten pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että julkaisujen menestyminen Instagramissa on melko sattumanvaraista. Sisällöiltään samankaltaiset julkaisut, joissa käytettiin melko pitkälti kappaleessa 4.9 eriteltyjä Instagram-julkaisun tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä, menestyivät vaihtelevasti tutkimuksessa mukana olleilla tileillä.
Tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä hyödynnettiin netnografista tutkimusmenetelmää. Selvityksen aineistona käytettiin kolmen Primaq Group Oy:n asiakkaan Instagram-julkaisujen ja käyttäjätilien kävijätietoja. Selvityksessä analysoitavia kuvia oli yhteensä 68 kappaletta. Tutkimuksessa mukana olleiden valokuvien julkaisuajankohdat sijoittuvat 31.8.2021–14.3.2022 väliselle ajalle.
Selvityksessä mukana olleiden käyttäjätilien kävijätiedoista saatujen tuloksien kohdalla ei ollut merkittäviä eroja. Kahden käyttäjätilin julkaisujen näyttökerrat ja reagoinnit nousivat aiemmista vertailuajankohdistaan. Yhden tilin kohdalla tavoittavuus taas laski. Lähes jokainen mukana ollut Instagram-julkaisu koostui samoista elementeistä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Selvityksessä huomattiin, että muilla Instagram-julkaisun tehokkuuteen vaikuttavilla elementeillä, kuten kuvatekstillä ja hashtageilla oli lähes yhtä suuri osa Instagram julkaisun menestymisessä kuin laadukkaalla valokuvalla.
Saatujen tulosten pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että julkaisujen menestyminen Instagramissa on melko sattumanvaraista. Sisällöiltään samankaltaiset julkaisut, joissa käytettiin melko pitkälti kappaleessa 4.9 eriteltyjä Instagram-julkaisun tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä, menestyivät vaihtelevasti tutkimuksessa mukana olleilla tileillä.