”Miten sen nyt sanoisin?”: viittomakieltä omaksuva lapsi varhaiskasvatuksessa
Tarvonen, Natalia; Töyrylä, Salla (2022)
Tarvonen, Natalia
Töyrylä, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205179869
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on tiedon puutteen paikkaaminen ja ymmärryksen lisääminen viittomakieltä omaksuvien lasten kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme yhteydessä tuotettu toiminnallinen tuotos: Oo mun kaa-taulu on tehty vastaamaan varhaiskasvatuksen mahdollista tarvetta tietoon ja ymmärrykseen liittyen.
Lapsissa on tulevaisuus ja turvaamalla jokaiselle lapselle yhdenvertaisen ja saavutettavan varhaiskasvatuksen, pyrimme vaikuttamaan varhaiskasvatuksen ammattilaisten toimintaan, lisäämään tietoa ja saamaan aikaan muutosta yhteisen tulevaisuuden eteen.
Mitä tarkoitetaan viittomakieltä omaksuvalla lapsella? Työmme keskiössä on se, mitä tämä lause pitää sisällään, ja kuinka viittomakieltä omaksuvan lapsen kanssa toimitaan varhaiskasvatusympäristössä, jotta vuorovaikutus onnistuu ja yhdenvertaisuus toteutuu.
Opas koottiin teoriapohjan avulla, yhteistyökumppanimme ajatukset ja olemassa oleva tieto huomioiden. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, mitä kaikkea varhaiskasvattajien tulee huomioida, kun viittomakieltä omaksuva lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa. Aineiston pohjalta halusimme tuottaa varhaiskasvatuksessa hyödynnettäväksi konkreettisen tuotoksen tärkeimmistä asioista.
Pyrimme tuottamaan selkeän ja helppolukuisen materiaalin, jota varhaiskasvatuksen henkilökunta voi hyödyntää yhdessä moniammatillisen yhteistyöverkoston kanssa varhaiskasvatusympäristössä tapahtuvissa arjen vuorovaikutustilanteissa viittomakieltä omaksuvan lapsen kanssa. ”Oo mun kaa!“ tuotokseen kokosimme mitä kaikkea tulee huomioda ja kuinka saada ryhmä toimimaan kokonaisuutena niin, että viittomakieltä omaksuva lapsi nähdään tasavertaisena toimijana muiden lasten kanssa.
Opinnäytetyömme tavoitteena on mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun viittomakieltä omaksuva lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa. Toiminnallisena osuutena toteutimme konkreettisen ”Oo mun kaa!”-taulun, joka on tiivis yhteenveto asioista, mitä tulee huomioida viittoma kieltä omaksuvan lapsen kanssa toimiessa. Opinnäytetyömme tukee varhaiskasvatuksen henkilökuntaa tietotaidon ja ymmärryksen lisäämisessä, ja päiväkodit voivat hyödyntää sitä yhtenä työvälineenä.
Opinnäytetyömme jättää mahdollisuuden jatkotutkimuksiin tuotoksen toimivuuden sekä merkityksellisyyden osalta. Jatkotutkimuksissa olisi syytä keskittyä tuotoksen toimivuuteen käytännössä.
Lapsissa on tulevaisuus ja turvaamalla jokaiselle lapselle yhdenvertaisen ja saavutettavan varhaiskasvatuksen, pyrimme vaikuttamaan varhaiskasvatuksen ammattilaisten toimintaan, lisäämään tietoa ja saamaan aikaan muutosta yhteisen tulevaisuuden eteen.
Mitä tarkoitetaan viittomakieltä omaksuvalla lapsella? Työmme keskiössä on se, mitä tämä lause pitää sisällään, ja kuinka viittomakieltä omaksuvan lapsen kanssa toimitaan varhaiskasvatusympäristössä, jotta vuorovaikutus onnistuu ja yhdenvertaisuus toteutuu.
Opas koottiin teoriapohjan avulla, yhteistyökumppanimme ajatukset ja olemassa oleva tieto huomioiden. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, mitä kaikkea varhaiskasvattajien tulee huomioida, kun viittomakieltä omaksuva lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa. Aineiston pohjalta halusimme tuottaa varhaiskasvatuksessa hyödynnettäväksi konkreettisen tuotoksen tärkeimmistä asioista.
Pyrimme tuottamaan selkeän ja helppolukuisen materiaalin, jota varhaiskasvatuksen henkilökunta voi hyödyntää yhdessä moniammatillisen yhteistyöverkoston kanssa varhaiskasvatusympäristössä tapahtuvissa arjen vuorovaikutustilanteissa viittomakieltä omaksuvan lapsen kanssa. ”Oo mun kaa!“ tuotokseen kokosimme mitä kaikkea tulee huomioda ja kuinka saada ryhmä toimimaan kokonaisuutena niin, että viittomakieltä omaksuva lapsi nähdään tasavertaisena toimijana muiden lasten kanssa.
Opinnäytetyömme tavoitteena on mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun viittomakieltä omaksuva lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa. Toiminnallisena osuutena toteutimme konkreettisen ”Oo mun kaa!”-taulun, joka on tiivis yhteenveto asioista, mitä tulee huomioida viittoma kieltä omaksuvan lapsen kanssa toimiessa. Opinnäytetyömme tukee varhaiskasvatuksen henkilökuntaa tietotaidon ja ymmärryksen lisäämisessä, ja päiväkodit voivat hyödyntää sitä yhtenä työvälineenä.
Opinnäytetyömme jättää mahdollisuuden jatkotutkimuksiin tuotoksen toimivuuden sekä merkityksellisyyden osalta. Jatkotutkimuksissa olisi syytä keskittyä tuotoksen toimivuuteen käytännössä.