Ta tag i din sömn : ett lösningsinriktat verktyg för skolcoacher
Lindqvist, Linn; Snickars, Johanna; Forsström, Sonja; Backlund, Camilla (2022)
Lindqvist, Linn
Snickars, Johanna
Forsström, Sonja
Backlund, Camilla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052010681
Tiivistelmä
Examensarbetet är en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Skolcoach – förebyggande arbete i skolan. Uppdraget är att skapa ett konkret verktyg för finlandssvenska skolcoacher, där verktygets syfte är att stödja dem i sitt arbete. Det sömnrelaterade verktyget har skapats utifrån behovet hos skolcoacher i Östra Nylands region.
Examensarbetet har utförts som ett funktionellt arbete, där metoden servicedesign använts. Målet är att skapa ett lösningsinriktat verktyg, medan syftet är att främja goda sömnvanor samt förebygga sömnproblem hos elever. Verktyget ska stöda växelverkan mellan skolcoachen och eleverna samt hjälpa eleverna att identifiera sina egna resurser. Verktyget Ta tag i din sömn som baserar sig på empowerment-teorin innefattar arbetskort, en planerings- och uppföljningsblankett samt instruktioner. Examensarbetet strävar till att ge svar på om verktyget är användbart i skolcoachens arbete.
Det kan konstateras att sömnproblemet ökar bland ungdomar och det är därför viktigt att främja god sömn. Ungdomar i åldern 13–19 år har varit i fokus för arbetet och verktyget kan tillämpas bland elever i årskurs 7–9 samt eventuellt studerande på andra stadiet. Det gjordes sammanlagt fyra tester av verktyget och på basen av feedbacken bearbetades verktyget. Tre test gjordes av en skolcoach på gruppnivå i årskurs 7–9 som en del av hens arbete. Det fjärde testet gjordes av skribenterna på individnivå bland studerande på andra stadiet. Den slutgiltiga produkten kan ett vara ett användbart stöd i skolcoachernas arbete.
Examensarbetet har utförts som ett funktionellt arbete, där metoden servicedesign använts. Målet är att skapa ett lösningsinriktat verktyg, medan syftet är att främja goda sömnvanor samt förebygga sömnproblem hos elever. Verktyget ska stöda växelverkan mellan skolcoachen och eleverna samt hjälpa eleverna att identifiera sina egna resurser. Verktyget Ta tag i din sömn som baserar sig på empowerment-teorin innefattar arbetskort, en planerings- och uppföljningsblankett samt instruktioner. Examensarbetet strävar till att ge svar på om verktyget är användbart i skolcoachens arbete.
Det kan konstateras att sömnproblemet ökar bland ungdomar och det är därför viktigt att främja god sömn. Ungdomar i åldern 13–19 år har varit i fokus för arbetet och verktyget kan tillämpas bland elever i årskurs 7–9 samt eventuellt studerande på andra stadiet. Det gjordes sammanlagt fyra tester av verktyget och på basen av feedbacken bearbetades verktyget. Tre test gjordes av en skolcoach på gruppnivå i årskurs 7–9 som en del av hens arbete. Det fjärde testet gjordes av skribenterna på individnivå bland studerande på andra stadiet. Den slutgiltiga produkten kan ett vara ett användbart stöd i skolcoachernas arbete.