E-opetusmateriaali kuvakommunikaatio-opetuksessa
Vahersalmi, Sari (2022)
Vahersalmi, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114196
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on Evantia Oy:n e-opetusmateriaali kuvakommunikaatio-opetuksen tukena. Opinnäytetyön tilaaja Evantia Oy tuottaa viittomakielen ja puhevammaisten tulkkauspalveluja sekä kommunikaatio-opetusta. Kommunikaatio-opetusta toteuttavat Evantia Oy:n opettajat ympäri Suomea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi Evantian opettajat kokevat uuden kuvakommunikaatioon tuotetun e-opetusmateriaalin. Tavoitteena oli saada selville, millainen materiaali tukee opettajan työtä ja mitä kehittämistarpeita ja toiveita opettajat esittivät materiaaliin. Tietoperustana ovat vuorovaikutus opetustilanteissa, graafinen kommunikaatio sekä virtuaaliset ympäristöt opetuksessa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tapaustutkimus. Kommunikaatio-opettajien mielipidettä selvitettiin ryhmähaastattelulla, jolla haettiin syvällisempää ja yksityiskohtaisempaa tietoa opetusmateriaalin sisällön soveltuvuudesta ja perheopetukseen liittyvistä erityispiirteistä opetustilanteessa.
Haastatteluaineisto nosti esiin kehittämisideoita kuvakommunikaatiosta ilmiönä sekä materiaalin sisällöllisestä tarpeesta kuvakommunikaatiotiedon jakamiseen ja eri kuvakommunikaatiokeinojen harjoitteluun perheopetuksessa. Yhdeksi tärkeimmäksi aiheeksi nousi materiaalin soveltuvuus eri kielellisen kehityksen vaiheiden ja eri-ikäisten kuvakommunikaatiota käyttävien henkilöiden tarpeeseen soveltuvasta materiaalista kuvakommunikaatiokeinosta riippumatta.
Ryhmähaastattelu toi esiin opettajilla olevan laaja-alaisen hiljaisen tiedon. Tämän osaamisen jakaminen koko opettajayhteisön hyväksi on myös merkityksellinen anti tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi Evantian opettajat kokevat uuden kuvakommunikaatioon tuotetun e-opetusmateriaalin. Tavoitteena oli saada selville, millainen materiaali tukee opettajan työtä ja mitä kehittämistarpeita ja toiveita opettajat esittivät materiaaliin. Tietoperustana ovat vuorovaikutus opetustilanteissa, graafinen kommunikaatio sekä virtuaaliset ympäristöt opetuksessa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tapaustutkimus. Kommunikaatio-opettajien mielipidettä selvitettiin ryhmähaastattelulla, jolla haettiin syvällisempää ja yksityiskohtaisempaa tietoa opetusmateriaalin sisällön soveltuvuudesta ja perheopetukseen liittyvistä erityispiirteistä opetustilanteessa.
Haastatteluaineisto nosti esiin kehittämisideoita kuvakommunikaatiosta ilmiönä sekä materiaalin sisällöllisestä tarpeesta kuvakommunikaatiotiedon jakamiseen ja eri kuvakommunikaatiokeinojen harjoitteluun perheopetuksessa. Yhdeksi tärkeimmäksi aiheeksi nousi materiaalin soveltuvuus eri kielellisen kehityksen vaiheiden ja eri-ikäisten kuvakommunikaatiota käyttävien henkilöiden tarpeeseen soveltuvasta materiaalista kuvakommunikaatiokeinosta riippumatta.
Ryhmähaastattelu toi esiin opettajilla olevan laaja-alaisen hiljaisen tiedon. Tämän osaamisen jakaminen koko opettajayhteisön hyväksi on myös merkityksellinen anti tässä opinnäytetyössä.