Kantava ääni : miten saa oboen äänen kantamaan salin viimeiselle riville?
Nilsson-Wik, Pernilla (2014)
Nilsson-Wik, Pernilla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405158092
Tiivistelmä
Tämän työn tavoite on antaa apua oboisteille ja muille puhallinsoittajille, miten saada oman soittoäänen kantamaan. Sinfoniaorkesterissa puhallinsoittajat ovat yleensä yksin omassa stemmassan, joten omat stemmat ja soolot on kuultava koko orkesterin yli. Tässä työssä on otettu esille miten saa soittoäänen kantamaan ja mitä on syy siihen, jos ääni ei kanna. Työn kirjoittamisen apuna on käytetty soitto- ja lauluoppaita, fysiikan kirjoja akustiikasta, oppikirjoja anatomiasta ja hengityksestä sekä muita musiikinaiheisia kirjoja. Työssä on myös otettu mukaan tämän työn tekijän omat kokemukset, mielikuvat, esimerkit ja harjoitukset.
Työssä on ensin kirjoitettu oboistin soittotekniikasta, miten ääni syntyy, miten rakennetaan ansatsia, miten tuki ja hengitys toimivat, jne. Työssä on myös käsitelty muutamia muita asioita jotka vaikuttavat soiton lopputulokseen Tällaisia ovat esimerkiksi kuuntelu ja mielikuvaharjoittelu. Työssä on luku, jossa käsitellään äänen fysikaalista taustaa, äänen syntymistä, taajuutta ja resonanssia. On myös kirjoitettu, miten voi hyödyntää resonanssia soitossa.
Työn loppuun on muutama käytännön harjoitus, jotka pohjaantuvat edellisiin lukuihin. On esimerkiksi harjoitus miten löytää tukilihaksensa tai miten voi harjoitella hankalia kohtia vain liikeratojen rakentamisen kautta, käyttäen mielikuvaharjoitusta.
Lopputulos äänen kantamiseen on äänen valmistaminen ja miten soittaja valmistaa omaa kehoaan soitossaan. Äänen kantavuuden salaisuus piilee omassa kehossa, missä on ”latauspiste” äänen syntymiselle. Kaikki mitä tapahtuu soittajan omassa kehossaan ennen äänen synnyttyä vaikuttaa äänen sointiin, resonointiin ja kantavuuteen. Soittajan on avattava omaa kehoaan resonoimiseen ja luotettava lihasten toimintaan. Työn avulla voi soveltaa harjoituksia myös muille puhallinsoittajille kuin oboisteille. Työstä voi myös olla apua soittotekniikan parantamiseen.
Työssä on ensin kirjoitettu oboistin soittotekniikasta, miten ääni syntyy, miten rakennetaan ansatsia, miten tuki ja hengitys toimivat, jne. Työssä on myös käsitelty muutamia muita asioita jotka vaikuttavat soiton lopputulokseen Tällaisia ovat esimerkiksi kuuntelu ja mielikuvaharjoittelu. Työssä on luku, jossa käsitellään äänen fysikaalista taustaa, äänen syntymistä, taajuutta ja resonanssia. On myös kirjoitettu, miten voi hyödyntää resonanssia soitossa.
Työn loppuun on muutama käytännön harjoitus, jotka pohjaantuvat edellisiin lukuihin. On esimerkiksi harjoitus miten löytää tukilihaksensa tai miten voi harjoitella hankalia kohtia vain liikeratojen rakentamisen kautta, käyttäen mielikuvaharjoitusta.
Lopputulos äänen kantamiseen on äänen valmistaminen ja miten soittaja valmistaa omaa kehoaan soitossaan. Äänen kantavuuden salaisuus piilee omassa kehossa, missä on ”latauspiste” äänen syntymiselle. Kaikki mitä tapahtuu soittajan omassa kehossaan ennen äänen synnyttyä vaikuttaa äänen sointiin, resonointiin ja kantavuuteen. Soittajan on avattava omaa kehoaan resonoimiseen ja luotettava lihasten toimintaan. Työn avulla voi soveltaa harjoituksia myös muille puhallinsoittajille kuin oboisteille. Työstä voi myös olla apua soittotekniikan parantamiseen.