Förändringsledning : från funktionsbaserad till processbaserad organisation
Sjölind, Patrik (2014)
Sjölind, Patrik
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405198460
Tiivistelmä
Huvudsyftet med studien var att öka vår förståelse för förändringsledning och göra en analys över fallstudien ”Engineering split” vid LKI Käldman. Hur har vi lyckats hittills med omorganiseringen? Studiens delsyfte var att utreda vilka möjliga problem det framtida upplägget kan leda till och göra förslag till utveckling. Med litteraturstudier som grund gjordes en referensram för den fortsatta studien. Metodval blev att göra både en kvantitativ ansats som bas med kvalitativa intervjuer som uppföljning. Studiens empiriska del utgjordes av enkät utskick till planerare inom den tidigare gemensamma Engineering avdelningen. Uppföljningsintervjuer gjordes med utvalda planerare och processägare.
Resultatet av litteraturstudien visar att man kan dela in förändringsledning i två kategorier: strategiska (hårda värden) och psykologiska (mjuka värden). För att planera en förändring behöver man kartlägga vilka förutsättningar som finns i organisationen; vilka faktorer som beteenden, företagskultur, processer kommer att arbeta för eller emot en förändring. Studiens empiriska resultat visar på att man skulle önskat mera planering innan själva genomförandet. Ett sätt att minska på motståndet till förändringen skulle ha varit att involvera planerarna mera i själva beslutsprocessen. Information och kommunikation under processens gång kunde även ha varit bättre. Annars har flera åtgärder blivit gjorda för att involvera medarbetare under förändringens gång, vilket har uppfattats som positiva. Ännu återstår en del arbete innan man ser några större resultat från omorganiseringen. Det finns lärdomar att ta till sig även av denna förändringsprocess. The objective of this Master’s Thesis objective was to increase our understanding of change management and to make an analysis of the case study "Engineering split" at LKI Kaldman. How have we managed the reorganization so far? Subsidiary aim of the study was to investigate the possible problems the reorganization can lead to and make proposals for solutions and development. With literature as a base, a reference for the study was made. Choice of method in the empirical part of the thesis was to make a quantitative approach and to do qualitative interviews as follow up. The quantitative study consisted of mailed questionnaires to planners in the former Engineering department. Follow-up interviews were conducted with selected planners and process owners.
The results of the literature study show that one can divide the change management in two categories: strategic (hard values) and psychological (soft values). To plan a change you need to identify the conditions that exist in the organization; factors like behavior, corporate culture, processes that will work for or against a change. The study's empirical results indicate that it would be useful to do more planning before making a reorganization of this proportion. To reduce resistance to the change planners could have been more involved in the initial decision making. Information and communication during the process could also have been better executed. Otherwise, several measures have been made to involve employees in the change, which has been seen as overall positive. But still there is work to be done and lessons to be learnt before we can see any major benefits of the reorganization.
Resultatet av litteraturstudien visar att man kan dela in förändringsledning i två kategorier: strategiska (hårda värden) och psykologiska (mjuka värden). För att planera en förändring behöver man kartlägga vilka förutsättningar som finns i organisationen; vilka faktorer som beteenden, företagskultur, processer kommer att arbeta för eller emot en förändring. Studiens empiriska resultat visar på att man skulle önskat mera planering innan själva genomförandet. Ett sätt att minska på motståndet till förändringen skulle ha varit att involvera planerarna mera i själva beslutsprocessen. Information och kommunikation under processens gång kunde även ha varit bättre. Annars har flera åtgärder blivit gjorda för att involvera medarbetare under förändringens gång, vilket har uppfattats som positiva. Ännu återstår en del arbete innan man ser några större resultat från omorganiseringen. Det finns lärdomar att ta till sig även av denna förändringsprocess.
The results of the literature study show that one can divide the change management in two categories: strategic (hard values) and psychological (soft values). To plan a change you need to identify the conditions that exist in the organization; factors like behavior, corporate culture, processes that will work for or against a change. The study's empirical results indicate that it would be useful to do more planning before making a reorganization of this proportion. To reduce resistance to the change planners could have been more involved in the initial decision making. Information and communication during the process could also have been better executed. Otherwise, several measures have been made to involve employees in the change, which has been seen as overall positive. But still there is work to be done and lessons to be learnt before we can see any major benefits of the reorganization.