Alakouluikäisten lasten käsityksiä poliisin työstä
Nurmi, Riku (2022)
Nurmi, Riku
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080119357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080119357
Tiivistelmä
Suomen kansa luottaa poliisiin. Tämä on käynyt ilmi jo lukuisista tutkimuksista vuosien varrelta. Sitä, miten hyvin tämä pitää paikkansa lasten ja nuorten keskuudessa on tutkittu vähemmän. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa tämänhetkistä mielikuvaa, joka alakouluikäisillä on Suomen poliisista ja millaisia asioita poliisin työhön liittyy. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa jokainen poliisi pystyy paremmin ymmärtämään millainen kokemus poliisin kanssa toimiminen on lapselle, millaisia ennakkoluuloja lapsilla mahdollisesti on poliisista ja miten kohtaamisesta jäisi lapselle mahdollisimman positiivinen muisto.
Tutkimuksen kohteeksi valittiin alakouluikäiset lapset, eli vuosiluokat 1–6. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka lähetettiin yhden alakoulun kaikille oppilaille. Kyselyyn vastaaminen tapahtui anonyymisti ja tarkoituksena oli, että oppilas vastaisi kyselyyn yksin kotona, tai tarpeen vaatiessa vanhempien avustuksella. Kaikki vastaukset koottiin pylväsdiagrammeiksi.
Tutkimuksen tulosten mukaan useimmiten lapset ovat nähneet poliiseja liikenteessä tai valvomassa sitä. Se on myös poliisin toimenkuvista selkein ja parhaiten muistettu kiinnioton rinnalla. Poliisin työtehtävistä muistetaan hyvin myös esimerkiksi tutkinta sekä ihmisten suojelu. Mentäessä vuosiluokkia ylöspäin vastaukset monipuolistuivat ja tulevat kypsemmiksi.
Monien mielestä poliisin työ on vaarallista ja rankkaa, mutta myös hauskaa. Lasten mielikuvissa poliisilla pitää olla hyvä fyysinen kunto, olla ketteriä, rohkeita, auttavia ja kärsivällisiä. Mielikuvat muodostuvat eniten oman kokemuksen sekä televisiosta opitun kautta.
Tutkimuksen kohteeksi valittiin alakouluikäiset lapset, eli vuosiluokat 1–6. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka lähetettiin yhden alakoulun kaikille oppilaille. Kyselyyn vastaaminen tapahtui anonyymisti ja tarkoituksena oli, että oppilas vastaisi kyselyyn yksin kotona, tai tarpeen vaatiessa vanhempien avustuksella. Kaikki vastaukset koottiin pylväsdiagrammeiksi.
Tutkimuksen tulosten mukaan useimmiten lapset ovat nähneet poliiseja liikenteessä tai valvomassa sitä. Se on myös poliisin toimenkuvista selkein ja parhaiten muistettu kiinnioton rinnalla. Poliisin työtehtävistä muistetaan hyvin myös esimerkiksi tutkinta sekä ihmisten suojelu. Mentäessä vuosiluokkia ylöspäin vastaukset monipuolistuivat ja tulevat kypsemmiksi.
Monien mielestä poliisin työ on vaarallista ja rankkaa, mutta myös hauskaa. Lasten mielikuvissa poliisilla pitää olla hyvä fyysinen kunto, olla ketteriä, rohkeita, auttavia ja kärsivällisiä. Mielikuvat muodostuvat eniten oman kokemuksen sekä televisiosta opitun kautta.