3ds Max MAXScript -automaatio
Laitinen, Mikko-Oskari (2022)
Laitinen, Mikko-Oskari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082119545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022082119545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda erilaisia MAXScript-kielellä kirjoitettuja scriptejä, joiden tavoitteena oli auttaa nopeuttamaan työpaikan 3D-mallinnusprosessia. Tilaajana toimi POF Visuals, joka toteuttaa visualisointeja erilaisista rakennusprojekteista asiakkailleen käyttäen 3ds Max sovellusta.
Toteutustapana opinnäytetyössä oli koodin kirjoittaminen ja aikaisempien scriptien tutkiminen ja päivittäminen sekä toimeksiantajan tarpeiden kartoitus. Tutkimustapana käytettiin konstruktiivista tutkimustapaa, sillä tavoitteena oli tuottaa uusia toimintamalleja ja tehokkaita tapoja tehdä 3D-mallinnusprosessin toistuvia työvaiheita.
Opinnäytetyöprosessin alussa perehdyttiin itse MAXScript-kieleen ja siitä löytyvään kirjallisuuteen ja dokumentaatioon, sekä kirjoitettiin scriptit. Tuotoksia testattiin lähes koko kehityksen ajan, jolloin pystyttiin korjaamaan mahdolliset ongelmakohdat ja lisäämään uusia toiminnallisuuksia, joiden tarve ilmeni usein vasta käyttäjien testatessa scriptejä.
Työssä tuotettiin scriptejä, joita käytetään lähes päivittäin 3D-mallinnusprosessin nopeuttamiseksi. Opinnäytetyötä varten tuotettujen scriptien kirjoittaminen opetti tekijäänsä koodaamaan tehokkaammin, sekä haastoi ohjelmistokehityksen ongelmilla. Työtä tehdessä tekijä oppi myös monia hyödyllisiä asioita 3D-mallintamisesta ja 3d Max-ohjelman käytöstä.
Toteutustapana opinnäytetyössä oli koodin kirjoittaminen ja aikaisempien scriptien tutkiminen ja päivittäminen sekä toimeksiantajan tarpeiden kartoitus. Tutkimustapana käytettiin konstruktiivista tutkimustapaa, sillä tavoitteena oli tuottaa uusia toimintamalleja ja tehokkaita tapoja tehdä 3D-mallinnusprosessin toistuvia työvaiheita.
Opinnäytetyöprosessin alussa perehdyttiin itse MAXScript-kieleen ja siitä löytyvään kirjallisuuteen ja dokumentaatioon, sekä kirjoitettiin scriptit. Tuotoksia testattiin lähes koko kehityksen ajan, jolloin pystyttiin korjaamaan mahdolliset ongelmakohdat ja lisäämään uusia toiminnallisuuksia, joiden tarve ilmeni usein vasta käyttäjien testatessa scriptejä.
Työssä tuotettiin scriptejä, joita käytetään lähes päivittäin 3D-mallinnusprosessin nopeuttamiseksi. Opinnäytetyötä varten tuotettujen scriptien kirjoittaminen opetti tekijäänsä koodaamaan tehokkaammin, sekä haastoi ohjelmistokehityksen ongelmilla. Työtä tehdessä tekijä oppi myös monia hyödyllisiä asioita 3D-mallintamisesta ja 3d Max-ohjelman käytöstä.