Asiakaskartoitus maatalousasiakkaille : Ojan Rauta Oy
Määttä, Arto (2014)
Määttä, Arto
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405178389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405178389
Tiivistelmä
Maa- ja metsätalouden parissa työskentelee paljon ihmisiä Suomessa. Maatalous työllistää noin 62 000 ihmistä. Vähintään kahden metsähehtaarin omistajia vuonna 2010 oli noin 737 000. Maatalouden asema on vaikeutunut viimeisten vuosien aikana suomalaisessa yhteiskunnassa. Erityisesti kotieläintuotantoa harjoittavien maatilojen määrä väheni. Tilojen koot puolestaan ovat koneellistumisen myötä kasvaneet.
Opinnäytetyön aiheena oli asiakaskaskartoitus Ojan Rauta Oy:n maatalousasiakkaille. Tehtävänä oli soittaa kaikki Ojan Raudan asiakasrekisterissä olevat vanhat asiakkaat läpi. Asiakasrekisterin päivityksessä soitettiin lisäksi jokaiselle, jotka ovat saaneet Euroopan unionin maataloustukea Ojan Raudan maatalousalueilla vuonna 2009. Työn tavoitteena oli saada päivitettyä mahdollisimman monen vanhan ja potentiaalisen uuden asiakkaan tiedot Ojan Raudan asiakasrekisteriin. Lisäksi kysyttiin satunnaisesti 150:lta Ojan Raudan vanhalta asiakkaalta kaksi - kolme kysymystä liittyen mainontatapaan ja ostojen määrään sekä palvelun laatuun. Selvitin ja ohjeistin Ojan Rautaa, että mitä henkilötietolaki vaatii yritykseltä tämän tyylisessä henkilötietojen keräyksessä.
Teoriapohjan tähän työhön olen laatinut suoramarkkinoinnista ja palvelun laadusta. Suoramarkkinoinnissa syvennyin tarkemmin Ojan Raudan paljon käyttämään suoramainontaan. Pääsin tässä opinnäytetyössä tavoitteeseen soittamalla jokaiselle henkilölle henkilökohtaisesti. Kysymyksiin vastattiin pääosin asiallisesti. Työn ansiosta Ojan Rauta sai asiakasrekisterinsä ajan tasalle vanhojen ja uusien asiakkaiden osalta.
Opinnäytetyön aiheena oli asiakaskaskartoitus Ojan Rauta Oy:n maatalousasiakkaille. Tehtävänä oli soittaa kaikki Ojan Raudan asiakasrekisterissä olevat vanhat asiakkaat läpi. Asiakasrekisterin päivityksessä soitettiin lisäksi jokaiselle, jotka ovat saaneet Euroopan unionin maataloustukea Ojan Raudan maatalousalueilla vuonna 2009. Työn tavoitteena oli saada päivitettyä mahdollisimman monen vanhan ja potentiaalisen uuden asiakkaan tiedot Ojan Raudan asiakasrekisteriin. Lisäksi kysyttiin satunnaisesti 150:lta Ojan Raudan vanhalta asiakkaalta kaksi - kolme kysymystä liittyen mainontatapaan ja ostojen määrään sekä palvelun laatuun. Selvitin ja ohjeistin Ojan Rautaa, että mitä henkilötietolaki vaatii yritykseltä tämän tyylisessä henkilötietojen keräyksessä.
Teoriapohjan tähän työhön olen laatinut suoramarkkinoinnista ja palvelun laadusta. Suoramarkkinoinnissa syvennyin tarkemmin Ojan Raudan paljon käyttämään suoramainontaan. Pääsin tässä opinnäytetyössä tavoitteeseen soittamalla jokaiselle henkilölle henkilökohtaisesti. Kysymyksiin vastattiin pääosin asiallisesti. Työn ansiosta Ojan Rauta sai asiakasrekisterinsä ajan tasalle vanhojen ja uusien asiakkaiden osalta.