Liiketoimintasuunnitelma visuaalisen markkinoinnin palveluille : Business plan for visual marketing services
Mutikainen, Pia-Lotta (2014)
Mutikainen, Pia-Lotta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208853
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutustua teoriassa yrityksen perustamiseen liittyviin peruskysymyksiin sekä lisäksi laatia liiketoimintasuunnitelma perustettavalle visuaalisen markkinoinnin palveluja tarjoavalle yritykselle. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen päälukuun; yrittäjyyteen sekä liiketoimintasuunnitelmaan yrityksen perustana. Ensimmäisen pääluvun sisällä käsiteltiin yrittäjäksi ryhtymiseen sekä yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita kuten yritysmuotoja, kannattavuutta ja rahoitusta. Lisäksi käsiteltiin visuaalista markkinointia osana markkinointiviestintää sekä sen merkitystä kannattavuuden parantamisessa. Toisen pääluvun sisällä käsiteltiin mm. liiketoimintasuunnitelman periaatetta ja merkitystä, yrityksen strategiaa ja liikeideaa, markkinointia, asiakashankintaa ja hinnoittelua.
Opinnäytetyön toinen osa laadittiin case- eli tapaustutkimuksena, jossa laadittiin liiketoimintasuunnitelma perustettavalle visuaalisen markkinoinnin palveluja tarjoavalle yritykselle. Liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena oli tarkastella kannattaisiko kyseisen yrityksen perustaminen ja mitä sen perustamiseen vaadittaisiin. Liiketoiminta-suunnitelmassa esitettiin niin liikeidea, potentiaaliset asiakkaat ja kilpailijat kuin mahdolliset liiketoimintaan liittyvät riskit. Lopputuloksena saatiin valmis liiketoiminta-suunnitelma perustamis- ja kustannuslaskelmineen, jota voidaan käyttää pohjana myöhemmin perustettavalle yritykselle. Opinnäytetyö laadittiin siten, että se voi toimia oppaana myös muille yrityksen perustamista harkitseville.
Opinnäytetyön toinen osa laadittiin case- eli tapaustutkimuksena, jossa laadittiin liiketoimintasuunnitelma perustettavalle visuaalisen markkinoinnin palveluja tarjoavalle yritykselle. Liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena oli tarkastella kannattaisiko kyseisen yrityksen perustaminen ja mitä sen perustamiseen vaadittaisiin. Liiketoiminta-suunnitelmassa esitettiin niin liikeidea, potentiaaliset asiakkaat ja kilpailijat kuin mahdolliset liiketoimintaan liittyvät riskit. Lopputuloksena saatiin valmis liiketoiminta-suunnitelma perustamis- ja kustannuslaskelmineen, jota voidaan käyttää pohjana myöhemmin perustettavalle yritykselle. Opinnäytetyö laadittiin siten, että se voi toimia oppaana myös muille yrityksen perustamista harkitseville.