Tötsiä, palloja ja ihmisiä
Forsström, Jonne (2022)
Forsström, Jonne
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092120340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092120340
Tiivistelmä
Valmentajana toimiminen tarkoittaa myös kasvattajana ja esikuvana toimimista. Valmentaminen on paljon muutakin kuin lajitaitojen opettamista. Lasten valmentajan tulee tiedostaa kasvatuksellinen vastuu valmennustyössä ja pyrkiä parhaansa mukaan edistämään lasten kasvua ja kehitystä niin urheilijana kuin ihmisenäkin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kasvatuksellinen opas uusille valmentajille, joilla entistä valmennuskokemusta ei ole ollenkaan, tai valmennuskokemus on vähäistä. Oppaan tarkoituksena on saada valmentajat huomioimaan heidän kasvatuksellinen vastuunsa lapsien ja nuorten harjoittelussa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Euran Pallo, joka on alueensa suurin seura. Seuran tarpeena oli saada opas valmentajille, jotta seuran toiminnan laatua voitaisiin parantaa entisestään ja tulevaisuudessa seurassa riittäisi pelaajia aikuisikään asti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se tehtiin työelämälähtöisesti. Menetelmänä opinnäytetyössä käytin laadullista menetelmää havainnointia. Havainnoinnin toteutin omalla valmennuskokemuksellani kesiltä 2018, 2019 ja 2020 sekä 2022 kesän valmennusta havainnoimalla. Havainnoinnin tavoitteena oli löytää toimivia malleja valmennuksessa, sekä kiinnittää huomiota asioihin, joita voitaisiin vielä kehittää. Haastattelin myös työssäni seuran junioripäällikköä. Tutkimusmenetelmät työssä olivat suppeat, mutta havainnoimalla sain työtäni varten informaatiota, jotta pystyin toteuttamaan sen.
Tutkimuksen tuloksina esiin nousivat etenkin selkeän aloituksen ja lopetuksen tärkeys harjoituksissa, palautteen annon laajuus ja monipuolisuus, eritasoisten lasten huomioiminen sekä valmentajan lapsiin ottaman kontaktin tärkeys. Näiden tulosten pohjalta syntyi opas valmentajan kasvatuksellisen otteen tärkeydestä. Opas käsittelee myös muita valmennuksessa tärkeitä asioita, kuten harjoitusten suunnittelusta ja lasten mielipiteiden kuuntelusta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kasvatuksellinen opas uusille valmentajille, joilla entistä valmennuskokemusta ei ole ollenkaan, tai valmennuskokemus on vähäistä. Oppaan tarkoituksena on saada valmentajat huomioimaan heidän kasvatuksellinen vastuunsa lapsien ja nuorten harjoittelussa. Opinnäytetyön tilaajana toimii Euran Pallo, joka on alueensa suurin seura. Seuran tarpeena oli saada opas valmentajille, jotta seuran toiminnan laatua voitaisiin parantaa entisestään ja tulevaisuudessa seurassa riittäisi pelaajia aikuisikään asti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja se tehtiin työelämälähtöisesti. Menetelmänä opinnäytetyössä käytin laadullista menetelmää havainnointia. Havainnoinnin toteutin omalla valmennuskokemuksellani kesiltä 2018, 2019 ja 2020 sekä 2022 kesän valmennusta havainnoimalla. Havainnoinnin tavoitteena oli löytää toimivia malleja valmennuksessa, sekä kiinnittää huomiota asioihin, joita voitaisiin vielä kehittää. Haastattelin myös työssäni seuran junioripäällikköä. Tutkimusmenetelmät työssä olivat suppeat, mutta havainnoimalla sain työtäni varten informaatiota, jotta pystyin toteuttamaan sen.
Tutkimuksen tuloksina esiin nousivat etenkin selkeän aloituksen ja lopetuksen tärkeys harjoituksissa, palautteen annon laajuus ja monipuolisuus, eritasoisten lasten huomioiminen sekä valmentajan lapsiin ottaman kontaktin tärkeys. Näiden tulosten pohjalta syntyi opas valmentajan kasvatuksellisen otteen tärkeydestä. Opas käsittelee myös muita valmennuksessa tärkeitä asioita, kuten harjoitusten suunnittelusta ja lasten mielipiteiden kuuntelusta.