Hanke oppilaitoksen kehittämistyön välineenä : Varustamo-hanke, Telakka-toimintamalli
Kinnunen, Kati (2021)
Kinnunen, Kati
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722131
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin hanketyön onnistumisen edellytyksiä sekä hanketoiminnan kautta saatujen uusien toimintamallien vakiinnuttamista osaksi organisaation perustoimintaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hanketyön onnistumisen kannalta olennaisia asioita. Työssä tarkasteltiin myös, kuinka vältytään epäonnistumisilta. Toimijoiden näkökulmasta tarkasteltiin hankkeen toteutumista ja toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli kuvata hankkeen kautta luotu uudenlainen koulutuksen toteutusmalli, jonka kehittäminen on vaatinut uutta ajattelua ja muutosjohtamista. Toisena tavoitteena oli luoda uutta tietoa oppilaitoksen kehittämistoimintaan ja selvittää, miten saatua tietoa voitaisiin hyödyntää hankkeen levittämisessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisilla menetelmillä, aineistoa kerättiin yksilöhaastatteluin. Aineiston analysoinnissa käytettiin yksilöhaastattelujen koostetta ja hankkeen loppuraporttia. Haastattelut analysoitiin toimijan näkökulmasta niin, että tiivistettiin aineisto kuvaamaan haastattelun kautta saatua informaatiota peilaten käytännön toimintaa oppilaitoksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli hanketyötä osana oppilaitoksen perustoimintaa, hanketoiminnan hyödyntämistä muutosjohtamisessa ja organisaatioiden yhteistyötä. Lisäksi perehdyttiin strategisen toiminnan suunnitteluun ja kehittämistoiminnan vakiinnuttamiseen. Työssä tarkasteltiin hanketta eri näkökulmista. Hankkeessa tarkasteltiin toimijoita yksilöinä ja ryhminä, itseohjautuvuus huomioiden. Toimintaa tarkasteltiin myös kohderyhmän eli opiskelijoiden näkökulmista. Lopuksi luotiin malli, joka ottaa huomioon asiakaskokemukset.
Opinnäytetyö käsitteli Varustamo-hankkeen Telakka-toimintamallia, jossa työskentelin asiantuntijana lukuvuosina 2019–2021. Varustamo-hankkeen Telakka-toimintamalli vakiinnutettiin perustoiminnaksi toistaiseksi lukuvuodesta 2021 eteenpäin. Malli havaittiin tulokselliseksi ja hyvin toimivaksi. Malli haluttiin säilyttää oppilaitosten yhteistyötoimintana myös jatkossa. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaitosyhteistyö ja toiminnan kehittäminen ovat toivottu ja toimivamalli. Kysyntää vastaavanlaiselle mallille on ilmennyt valtakunnallisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli hanketyötä osana oppilaitoksen perustoimintaa, hanketoiminnan hyödyntämistä muutosjohtamisessa ja organisaatioiden yhteistyötä. Lisäksi perehdyttiin strategisen toiminnan suunnitteluun ja kehittämistoiminnan vakiinnuttamiseen. Työssä tarkasteltiin hanketta eri näkökulmista. Hankkeessa tarkasteltiin toimijoita yksilöinä ja ryhminä, itseohjautuvuus huomioiden. Toimintaa tarkasteltiin myös kohderyhmän eli opiskelijoiden näkökulmista. Lopuksi luotiin malli, joka ottaa huomioon asiakaskokemukset.
Opinnäytetyö käsitteli Varustamo-hankkeen Telakka-toimintamallia, jossa työskentelin asiantuntijana lukuvuosina 2019–2021. Varustamo-hankkeen Telakka-toimintamalli vakiinnutettiin perustoiminnaksi toistaiseksi lukuvuodesta 2021 eteenpäin. Malli havaittiin tulokselliseksi ja hyvin toimivaksi. Malli haluttiin säilyttää oppilaitosten yhteistyötoimintana myös jatkossa. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaitosyhteistyö ja toiminnan kehittäminen ovat toivottu ja toimivamalli. Kysyntää vastaavanlaiselle mallille on ilmennyt valtakunnallisesti.