Moniammatillisen asiakasohjauksen mahdollisuudet ja haasteet työterveyshuollossa
Inkinen, Anna; Pussinen, Sanna (2022)
Inkinen, Anna
Pussinen, Sanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122469
Tiivistelmä
Anna Inkinen ja Sanna Pussinen Moniammatillisen asiakasohjauksen mahdollisuudet ja haasteet työterveyshuollossa 30 sivua, 2 liitettä Syksy, 2022 Diakonia-ammattikorkeakoulu Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto Sairaanhoitaja (YAMK), Terveydenhoitaja (YAMK) Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää näkökulmia moniammatilliseen yhteistyöhön sekä asiakas- ja palveluohjaukseen tutkitun tiedon pohjalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työterveyshuollon ammattilaisten ja asiantuntijoiden näkemyksiä asiakasohjauksen moniammatillisesta työskentelystä ja sen merkityksellisyydestä.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena kohdeorganisaation työterveyshuollon ammattilaisille keväällä 2022. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksesta nousi, että moniammatillisen asiakasohjauksen onnistumisen edellytyksenä on taito kuunnella, olla joustava sekä hallita vahvat vuorovaikutustaidot, jotka luovat tasa-arvoisen ja tasavertaisen hoitosuhteen. Yhteiset fyysiset työskentelytilat edistävät moniammatillista työskentelyä ja yhteisten toimintamallien merkitys korostui. Kustannustehokas, vaikuttava ja laadukas hoito edellyttävät moniammatillista asiakas- ja palveluohjausta. Opinnäytetyön kysely toteutettiin Google Formsilla. Kyselyn tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat moniammatilliseen asiakasohjaukseen. Kyselyn vastausprosentti oli 20,3 % ja se lähetettiin noin 300 henkilölle. Kyselyn avoimen kysymyksen analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Kyselyn tuloksista nousi olemassa oleviin asiakasohjausprosesseihin näkökulmia, joita ei ole osattu vielä huomioida aiemmin esimerkiksi palveluprosessien kehityksessä tai koulutuksessa. Asiakaslähtöisessä työskentelyssä asiakkaan kuuntelu ja aikaresurssi korostuvat. Kyselyssä ja kirjallisuudessa oli eroavaisuuksia toimintamallien ja toisen työnkuvan tuntemisen vaikutuksista moniammatilliseen ja asiakaslähtöiseen työskentelyyn.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että toimintamallien sekä prosessien tunteminen ja toisen työnkuvan tunteminen ovat tärkeitä asioita moniammatillisessa työskentelyssä, mutta ne eivät välttämättä ole kaikilla tiedossa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kohdeorganisaatiossa osana isompaa kehityshanketta.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, asiakasohjaus, moniammatillisuus, työterveyshuolto
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää näkökulmia moniammatilliseen yhteistyöhön sekä asiakas- ja palveluohjaukseen tutkitun tiedon pohjalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työterveyshuollon ammattilaisten ja asiantuntijoiden näkemyksiä asiakasohjauksen moniammatillisesta työskentelystä ja sen merkityksellisyydestä.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena kohdeorganisaation työterveyshuollon ammattilaisille keväällä 2022. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksesta nousi, että moniammatillisen asiakasohjauksen onnistumisen edellytyksenä on taito kuunnella, olla joustava sekä hallita vahvat vuorovaikutustaidot, jotka luovat tasa-arvoisen ja tasavertaisen hoitosuhteen. Yhteiset fyysiset työskentelytilat edistävät moniammatillista työskentelyä ja yhteisten toimintamallien merkitys korostui. Kustannustehokas, vaikuttava ja laadukas hoito edellyttävät moniammatillista asiakas- ja palveluohjausta. Opinnäytetyön kysely toteutettiin Google Formsilla. Kyselyn tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat moniammatilliseen asiakasohjaukseen. Kyselyn vastausprosentti oli 20,3 % ja se lähetettiin noin 300 henkilölle. Kyselyn avoimen kysymyksen analysointimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.
Kyselyn tuloksista nousi olemassa oleviin asiakasohjausprosesseihin näkökulmia, joita ei ole osattu vielä huomioida aiemmin esimerkiksi palveluprosessien kehityksessä tai koulutuksessa. Asiakaslähtöisessä työskentelyssä asiakkaan kuuntelu ja aikaresurssi korostuvat. Kyselyssä ja kirjallisuudessa oli eroavaisuuksia toimintamallien ja toisen työnkuvan tuntemisen vaikutuksista moniammatilliseen ja asiakaslähtöiseen työskentelyyn.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että toimintamallien sekä prosessien tunteminen ja toisen työnkuvan tunteminen ovat tärkeitä asioita moniammatillisessa työskentelyssä, mutta ne eivät välttämättä ole kaikilla tiedossa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kohdeorganisaatiossa osana isompaa kehityshanketta.
Asiasanat: asiakaslähtöisyys, asiakasohjaus, moniammatillisuus, työterveyshuolto