Lasten tunnetaitomittari perheissä
Falkenbach, Julia; Pietikäinen, Heidi (2022)
Falkenbach, Julia
Pietikäinen, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827269
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Falkenbach Julia & Pietikäinen Heidi
Lasten tunnetaitomittari perheissä
Sivuja 22, liitteitä 3
Syksy 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK)
Monilla lapsilla on haasteita tunnetaidoissa, tunteiden tunnistamisessa ja käsittelemisessä. Lapset tarvitsevat aikuisen tukea ja apua erilaisten tunteiden käsittelytaitoihin, etenkin negatiivisella tavalla purkautuviin tunteisiin, jotta tunnetaidot kehittyvät. Lasten tunnetaidot kehittyvät koko lapsuusajan ja vanhemman roolilla on iso merkitys niiden kehittymisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnetaitomittarin ja kartan avulla auttaa lapsia tunnistamaan tuntemansa tunne ja oppia käsittelemään tunnetta. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda toimiva sekä lapsia kiinnostava tunnetaitomittari ja kartta perheisiin helpottamaan tunteiden sanoittamista. Tunnetaitomittarin tarkoituksena olikin kehittää lasten tunnetaitoja ja antaa keinoja sekä vinkkejä tunteiden käsittelyyn. Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen opinnäytetyö, joka sisältää tuotekehittelyä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntynyt tuote sisälsi seuraavia tunteita kuvaavat hymiöt: pelko/jännitys, suru/kiukku, viha/raivo sekä ilo. Tunteita kuvaavien hymiöiden lisäksi tuotteessa oli erilaisia keinoja käsitellä tunteita sekä lanka ja helmi, jota lapset pystyivät liikuttamaan oikean tunteen kohdalle.
Asiasanat: lapset, perhetyö, lasten tunnetaidot, tunteiden säätely, tunteiden käsittely ja sanoitus ABSTRACT
Falkenbach Julia and Pietikäinen Heidi
Children’s emotional skill meter in families
22 pages and 3 appendices
Autumn 2022
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree in Health Care
Registered Nurse
Many children have challenges in their emotional skills, in recognising and processing emotions. They need the support and help of an adult so that emotional skills develop, especially in handling emotions that erupt in a negative way. Children's emotional skills develop throughout the childhood, and the parents have a big role in their development.
The aim of the thesis was to use an emotional skill meter and a map to help children recognize the emotion they are feeling and learn to deal with the emotions. The purpose of the thesis was to create a functional emotional skill meter and map for families which would also be interesting to children to make it easier to put their feelings into words. The purpose of the emotional skill meter was to develop children’s emotional skills and to provide ways and tips for dealing with them. The thesis is a development-oriented thesis that includes product development.
The product created as a result of this thesis included the emotions: fear/ tension, sadness/ anger, anger/ rage and joy. In addition to the emotions, the meter had different ways of dealing with the emotions, and a string of pearls that children could move to the right emotion.
Keywords: children, work with families, children’s emotional skills, handling emotions, emotion regulation, emotion processing and articulating emotions
Falkenbach Julia & Pietikäinen Heidi
Lasten tunnetaitomittari perheissä
Sivuja 22, liitteitä 3
Syksy 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sairaanhoitaja (AMK)
Monilla lapsilla on haasteita tunnetaidoissa, tunteiden tunnistamisessa ja käsittelemisessä. Lapset tarvitsevat aikuisen tukea ja apua erilaisten tunteiden käsittelytaitoihin, etenkin negatiivisella tavalla purkautuviin tunteisiin, jotta tunnetaidot kehittyvät. Lasten tunnetaidot kehittyvät koko lapsuusajan ja vanhemman roolilla on iso merkitys niiden kehittymisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnetaitomittarin ja kartan avulla auttaa lapsia tunnistamaan tuntemansa tunne ja oppia käsittelemään tunnetta. Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda toimiva sekä lapsia kiinnostava tunnetaitomittari ja kartta perheisiin helpottamaan tunteiden sanoittamista. Tunnetaitomittarin tarkoituksena olikin kehittää lasten tunnetaitoja ja antaa keinoja sekä vinkkejä tunteiden käsittelyyn. Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen opinnäytetyö, joka sisältää tuotekehittelyä.
Tämän opinnäytetyön tuloksena syntynyt tuote sisälsi seuraavia tunteita kuvaavat hymiöt: pelko/jännitys, suru/kiukku, viha/raivo sekä ilo. Tunteita kuvaavien hymiöiden lisäksi tuotteessa oli erilaisia keinoja käsitellä tunteita sekä lanka ja helmi, jota lapset pystyivät liikuttamaan oikean tunteen kohdalle.
Asiasanat: lapset, perhetyö, lasten tunnetaidot, tunteiden säätely, tunteiden käsittely ja sanoitus
Falkenbach Julia and Pietikäinen Heidi
Children’s emotional skill meter in families
22 pages and 3 appendices
Autumn 2022
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree in Health Care
Registered Nurse
Many children have challenges in their emotional skills, in recognising and processing emotions. They need the support and help of an adult so that emotional skills develop, especially in handling emotions that erupt in a negative way. Children's emotional skills develop throughout the childhood, and the parents have a big role in their development.
The aim of the thesis was to use an emotional skill meter and a map to help children recognize the emotion they are feeling and learn to deal with the emotions. The purpose of the thesis was to create a functional emotional skill meter and map for families which would also be interesting to children to make it easier to put their feelings into words. The purpose of the emotional skill meter was to develop children’s emotional skills and to provide ways and tips for dealing with them. The thesis is a development-oriented thesis that includes product development.
The product created as a result of this thesis included the emotions: fear/ tension, sadness/ anger, anger/ rage and joy. In addition to the emotions, the meter had different ways of dealing with the emotions, and a string of pearls that children could move to the right emotion.
Keywords: children, work with families, children’s emotional skills, handling emotions, emotion regulation, emotion processing and articulating emotions