Fysioterapeutti osaksi peruskouluympäristöä: selvitys Limingan kunnalle kahdeksasluokkalaisten fyysisestä toimintakyvystä lähtökohdaksi koulufysioterapiamallille
Laakkonen, Eerika; Jaakola, Laura (2022)
Laakkonen, Eerika
Jaakola, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526614
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajallemme Limingan kunnalle liminkalaisten kahdeksasluokkalaisten fyysisen toimintakyvyn tasoa tällä hetkellä sekä Limingan kunnan henkilöstön mielipiteitä koulufysioterapian toteuttamisesta moniammatillisessa työyhteisössä. Tavoitteena toimeksiantajan näkökulmasta oli saada käyttökelpoista tutkittua materiaalia koulufysioterapiamallin suunnittelemiseksi. Fysioterapeutit voivat lisätä tietouttaan teoriaosuudestamme lasten ja nuorten fyysisestä toimintakyvystä. Omana tavoitteenamme oli tuottaa toimeksiantajalle selkeä ja tarkoituksenmukainen selvitys sekä tutustua yleisesti koulufysioterapian maailmaan.
Tutkimusongelmaksi muodostui: “Mikä on Limingan kahdeksasluokkalaisten tämänhetkinen fyysinen toimintakyky ja millaisena muut moniammatillisessa työyhteisössä näkisivät koulufysioterapiamallin Limingassa?” Koulufysioterapia on alallamme kasvava trendi ja koko ajan enenevissä määrin tarpeellisempaa koululaisten lisääntyvän fyysisen inaktiivisuuden myötä, joten aiheen tutkiminen ja esiintuominen on ajankohtaista.
Teoreettinen viitekehys sisältää tietoa koulufysioterapiasta sekä fyysiseen aktiivisuuden vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimuksen kohderyhmäksi rajautui Limingan kahdeksannen luokan oppilaat vuodelta 2021. Aineistona työssä käytettiin Move! -mittauksen tuloksia vuosilta 2018 ja 2021, vuoden 2021 kouluterveyskyselyn osioita fyysiseen toimintakykyyn liittyen sekä strukturoitua online-kyselyä, jolla selvitettiin Limingan kunnan henkilökunnan mielipiteitä koulufysioterapiasta. Aineisto analysoitiin graafisen tarkastelun avulla.
Move! -tuloksista ilmeni, että keskimäärin tytöt suoriutuivat fyysisen toimintakyvyn testeistä paremmin kuin pojat. Kuitenkin 42 prosentilla tytöistä ja 31 prosentilla pojista fyysinen toimintakyky on terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla. Vähän liikkuvia nuoria Limingassa on jopa 22 % ja ylipainoa esiintyy viidesosalla pojista ja kymmenesosalla tytöistä. Oman strukturoidun kyselyn perusteella moniammatillinen työryhmä on sitä mieltä, että koulufysioterapeutilta odotettaisiin saavan paljon hyötyä erilaisilla toimilla kouluympäristössä.
Tutkimusongelmaksi muodostui: “Mikä on Limingan kahdeksasluokkalaisten tämänhetkinen fyysinen toimintakyky ja millaisena muut moniammatillisessa työyhteisössä näkisivät koulufysioterapiamallin Limingassa?” Koulufysioterapia on alallamme kasvava trendi ja koko ajan enenevissä määrin tarpeellisempaa koululaisten lisääntyvän fyysisen inaktiivisuuden myötä, joten aiheen tutkiminen ja esiintuominen on ajankohtaista.
Teoreettinen viitekehys sisältää tietoa koulufysioterapiasta sekä fyysiseen aktiivisuuden vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimuksen kohderyhmäksi rajautui Limingan kahdeksannen luokan oppilaat vuodelta 2021. Aineistona työssä käytettiin Move! -mittauksen tuloksia vuosilta 2018 ja 2021, vuoden 2021 kouluterveyskyselyn osioita fyysiseen toimintakykyyn liittyen sekä strukturoitua online-kyselyä, jolla selvitettiin Limingan kunnan henkilökunnan mielipiteitä koulufysioterapiasta. Aineisto analysoitiin graafisen tarkastelun avulla.
Move! -tuloksista ilmeni, että keskimäärin tytöt suoriutuivat fyysisen toimintakyvyn testeistä paremmin kuin pojat. Kuitenkin 42 prosentilla tytöistä ja 31 prosentilla pojista fyysinen toimintakyky on terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla. Vähän liikkuvia nuoria Limingassa on jopa 22 % ja ylipainoa esiintyy viidesosalla pojista ja kymmenesosalla tytöistä. Oman strukturoidun kyselyn perusteella moniammatillinen työryhmä on sitä mieltä, että koulufysioterapeutilta odotettaisiin saavan paljon hyötyä erilaisilla toimilla kouluympäristössä.