Julkinen Ruokapalvelu 2030 : tulevaisuuden asiakasarvoja etsimässä
Tuomala-Nikkanen, Maarit (2014)
Tuomala-Nikkanen, Maarit
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710528
Tiivistelmä
Työssäni on selvitetty lähtökohtia tulevaisuuden ruokapalvelujen asiakasarvoille. Ruokapalvelulla tarkoitetaan tässä Lahden Aterian tuottamia ateriapalveluja päiväkodeille, kouluille ja palvelutaloille.
Tämän kehitystehtävän tavoitteena on asiakaskyselyn avulla asettaa asiakkaan asiakasarvoja tärkeysjärjestykseen. Aineistoa on koottu kyselytutkimuksen avulla, joka osoitettiin päiväkotien, koulujen ja hoivapalvelujen johtajille ja osastonhoitajille. Kysely pohjautui opinnäytetyön teoriaosuudessa esiin nousseisiin Lahden Aterian kehitysnäkymiin ja yleisiin ruokapalvelualan kehitystrendeihin. Kyselystä saatua aineistoa tullaan hyödyntämään Lahden Aterian asiakkuudenhoitosuunnitelman laadinnassa.
Tutkimuksen tulokset kertovat eri vastaajaryhmien näkemyksistä tulevaisuuden ruokapalveluiden asiakasarvoista. Elintarviketurvallisuus ja elintarvikkeiden kotimaisuus ja lähiruoka korostuvat vastauksissa. Kysely todensi, että asiakasarvot ovat muuttumassa ja asiakas tulee ottaa mukaan asiantuntijana ruokapalvelujen kehittämiseen.
Kyselyn tuloksista voidaan myös päätellä, että mitä paremmin maistuvia ruokia onnistumme valmistamaan ekologisesti, eettisesti, terveellisesti, turvallisesti ja edullisesti, sen kestävämmällä pohjalla on Lahden Aterian palvelutuotanto.
Tämän kehitystehtävän tavoitteena on asiakaskyselyn avulla asettaa asiakkaan asiakasarvoja tärkeysjärjestykseen. Aineistoa on koottu kyselytutkimuksen avulla, joka osoitettiin päiväkotien, koulujen ja hoivapalvelujen johtajille ja osastonhoitajille. Kysely pohjautui opinnäytetyön teoriaosuudessa esiin nousseisiin Lahden Aterian kehitysnäkymiin ja yleisiin ruokapalvelualan kehitystrendeihin. Kyselystä saatua aineistoa tullaan hyödyntämään Lahden Aterian asiakkuudenhoitosuunnitelman laadinnassa.
Tutkimuksen tulokset kertovat eri vastaajaryhmien näkemyksistä tulevaisuuden ruokapalveluiden asiakasarvoista. Elintarviketurvallisuus ja elintarvikkeiden kotimaisuus ja lähiruoka korostuvat vastauksissa. Kysely todensi, että asiakasarvot ovat muuttumassa ja asiakas tulee ottaa mukaan asiantuntijana ruokapalvelujen kehittämiseen.
Kyselyn tuloksista voidaan myös päätellä, että mitä paremmin maistuvia ruokia onnistumme valmistamaan ekologisesti, eettisesti, terveellisesti, turvallisesti ja edullisesti, sen kestävämmällä pohjalla on Lahden Aterian palvelutuotanto.