AR/VR-tilan kehittäminen : kirjallisuuskatsaus AR/VR-tilan hyödyntämisestä akuuttihoitotyön simulaatioissa
Laurila, Iris; Uschanoff, Marinette (2021)
Laurila, Iris
Uschanoff, Marinette
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301091156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301091156
Tiivistelmä
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on kehittää teoriapohjaa tuleviin virtuaalisimulaatioihin akuuttihoitotyön opinnoissa ja näin tuoda virtuaalisimulaatioiden käytettävyyttä esille. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa kirjallisuuskatsaus virtuaalitodellisuuden (virtual reality) ja augmentoidun todellisuuden (augmented reality) käyttämisestä akuuttihoidon simulaatioissa.
Virtuaalisimulaatioita on käytetty laajasti eri terveydenhuollon aloilla, esimerkiksi kuntoutuksessa akuutin halvauksen yhteydessä ja kaatumisen jälkeisessä kuntoutuksessa. Kirjallisuuskatsauksessa on käyty läpi virtuaalisimulaatioiden käyttöä ja perusteita, sekä niiden pohjalta luotuja kysymyksiä, jotka ovat ohjanneet opinnäytetyötä.
AR/VR-tekniikka tuo opetukseen uusia mahdollisuuksia. Opiskelijoilla on mahdollisuus tutkia esimerkiksi anatomisia rakenteita reaaliajassa. Opetustilanteisiin saadaan luotua todentuntuisuutta, mikä valmistaa opiskelijoita kohtaamaan asioita oikeassa elämässä. Kokemukset tekniikan hyödyntämisestä ovat olleet verrattain positiivisia, mutta tietyt tekijät, kuten opiskelijoiden kokemattomuus virtuaalisimulaatioissa toimimisesta tuovat haastetta.
Kirjallisuuskatsauksessa pyrittiin tuomaan ilmi virtuaali- ja augmentoidusta todellisuudesta tehtyjen tutkimuksien laajuutta ja kehittämiskohteita. Opinnäytetyön aikana kävi ilmi aiheesta löytyvien tutkimuksien vähäisyys, jonka myötä aihealueen tulevien tutkimuksien tärkeys korostuu.
Virtuaalisimulaatioita on käytetty laajasti eri terveydenhuollon aloilla, esimerkiksi kuntoutuksessa akuutin halvauksen yhteydessä ja kaatumisen jälkeisessä kuntoutuksessa. Kirjallisuuskatsauksessa on käyty läpi virtuaalisimulaatioiden käyttöä ja perusteita, sekä niiden pohjalta luotuja kysymyksiä, jotka ovat ohjanneet opinnäytetyötä.
AR/VR-tekniikka tuo opetukseen uusia mahdollisuuksia. Opiskelijoilla on mahdollisuus tutkia esimerkiksi anatomisia rakenteita reaaliajassa. Opetustilanteisiin saadaan luotua todentuntuisuutta, mikä valmistaa opiskelijoita kohtaamaan asioita oikeassa elämässä. Kokemukset tekniikan hyödyntämisestä ovat olleet verrattain positiivisia, mutta tietyt tekijät, kuten opiskelijoiden kokemattomuus virtuaalisimulaatioissa toimimisesta tuovat haastetta.
Kirjallisuuskatsauksessa pyrittiin tuomaan ilmi virtuaali- ja augmentoidusta todellisuudesta tehtyjen tutkimuksien laajuutta ja kehittämiskohteita. Opinnäytetyön aikana kävi ilmi aiheesta löytyvien tutkimuksien vähäisyys, jonka myötä aihealueen tulevien tutkimuksien tärkeys korostuu.