B2B markkinointisuunnitelma yritykselle
Lieste, Joona; Paakkonen, Pontus (2022)
Lieste, Joona
Paakkonen, Pontus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301111206
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona sisustusalan yritykselle. Yritykselle löytyi tarve luoda B2B markkinointisuunnitelma, koska sellaista ei oltu ennen tehty heille. Markkinointia on tehty yrityksen sisälle ennen enemmänkin tunnepohjalta. Yrityksen B2B-markkinointi on vasta alkutekijöissä, joten markkinointisuunnitelman tekeminen tulee sopivaan kohtaan markkinoinnin suunnittelua ja kehitystä ajatellen. Tämä B2B markkinointisuunnitelma on tehty vuodelle 2023 ja se keskittyy tarkemmin digitaalisiin markkinointikanaviin.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu B2B markkinoinnin saloista ja siinä puhutaan myös B2B markkinoinnin haasteista ja B2B- ja B2C-markkinoinnin eroavaisuuksista. Teoriaosuudessa käydään läpi myös digitaalista markkinointia. Teoriaosuuden aiheet valittiin sen perusteella, että ne olisivat mahdollisimman hyvä pohja B2B markkinoinnin aloitukselle ja sen kehitykselle.
Teimme yritykselle opinnäytetyön alkuvaiheessa lähtökohta-analyysin ja se oli yksi menetelmä opinnäytetyössämme. Lähtökohta-analyysiin kuuluu organisaatioanalyysi, kilpailija-analyysi, ympäristöanalyysi ja markkina-analyysi. Lähtökohta-analyysi auttaa kehittämään palvelua yhä enemmän asiakaslähtöiseksi. Muut käytetyt menetelmät olivat benchmarking ja SWOT analyysi. Itse tuotos eli markkinointisuunnitelma tehtiin Powerpointille, mikä esitetään toimeksiantajalle ja se jää yritykselle hyötykäyttöön. Markkinointisuunnitelma koostuu tavoitteista, strategiasta, SWOT-analyysista, markkinointikanavoista, segmenteistä, markkinointimix 5P:stä ja budjetoinnista.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu B2B markkinoinnin saloista ja siinä puhutaan myös B2B markkinoinnin haasteista ja B2B- ja B2C-markkinoinnin eroavaisuuksista. Teoriaosuudessa käydään läpi myös digitaalista markkinointia. Teoriaosuuden aiheet valittiin sen perusteella, että ne olisivat mahdollisimman hyvä pohja B2B markkinoinnin aloitukselle ja sen kehitykselle.
Teimme yritykselle opinnäytetyön alkuvaiheessa lähtökohta-analyysin ja se oli yksi menetelmä opinnäytetyössämme. Lähtökohta-analyysiin kuuluu organisaatioanalyysi, kilpailija-analyysi, ympäristöanalyysi ja markkina-analyysi. Lähtökohta-analyysi auttaa kehittämään palvelua yhä enemmän asiakaslähtöiseksi. Muut käytetyt menetelmät olivat benchmarking ja SWOT analyysi. Itse tuotos eli markkinointisuunnitelma tehtiin Powerpointille, mikä esitetään toimeksiantajalle ja se jää yritykselle hyötykäyttöön. Markkinointisuunnitelma koostuu tavoitteista, strategiasta, SWOT-analyysista, markkinointikanavoista, segmenteistä, markkinointimix 5P:stä ja budjetoinnista.