Maahan muuttaneiden nuorten digitaidot työnhaussa - harjoitteita kohti työelämää
Teklai Abera, Rewina (2023)
Teklai Abera, Rewina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303103370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303103370
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaitoja edistävät harjoitteet Plan
International Suomen maahanmuuttajatyön hankkeisiin, joissa toteutetaan työnhaun ohjausta oppivelvollisuuden loppupuolella Suomeen muuttaneille nuorille. Hankkeissa edistetään nuorten integroitumista ja yhdenvertaisuutta muun muassa työelämätaitojen ja työllistymisen kautta. Harjoitteiden tavoitteina oli vahvistaa hankkeisiin osallistuvien nuorten taitoja hakea töitä itsenäisesti hankkeen päättymisen jälkeen, vahvistaen Planin työn periaatetta toimia kestävästi.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa syvennyttiin osallisuuden sekä työllistymisen merkitykseen sekä digitalisaatioon ja sen vaikutukseen osallisuuden kokemiseen. Digitaidot osoittautuivat olennaiseksi osaksi nykyyhteiskunnassa toimisessa osallisuuden
toteutumiseksi, etenkin työllistymisen toteutumiseksi.
Tämä kehittämistyö toteutettiin käyttämällä laadullisia menetelmiä. Vertailukehittämisellä tutkittiin kuinka digitaitoja harjoitellaan HEO Kansanopiston toteuttamalla Työelämän Digiosaaja -kurssilla. Plan International Suomen ohjaajille toteutetulla laadullisella kyselytutkimuksella selvitettiin työnhaun ohjauksen haasteet ja hyvät käytännöt sekä nuorille että ohjaajille. Lisäksi Helsingin Työllisyyspalveluiden Digirasti-hankkeen työntekijälle tehdyllä haastattelulla hankittiin vertailukelpoista kokemustietoa, jota peilattiin Planin ohjaajien vastauksiin.
Kehittämistehtävän tuotokseksi tuli harjoitemateriaali joka on ohjaajan oppaan sekä diaesityksen muodossa. Harjoitteet suunniteltiin tutkimustiedon pohjalta tarpeen mukaan ja sopivaksi Planin maahanmuuttajatyön toiminnassa käytettäviksi. The aim of this thesis was to create exercises that enhance the digital skills of the participants of Plan International Finland’s projects. These exercises are intended to be used in projects for immigrant youth who moved to Finland at the end of their compulsory education which aim to promote integration and parity through learning about working-life skills including job hunting. The exercises are meant to strengthen the participants’ job-hunting skills so that they have the confidence to apply for a job independently after the project ends. This also supports Plan’s principle of working sustainably.
The literature review of this thesis addresses the significance of participation and employment and the effect of digitalisation on the experience of participation. Digital skills were shown to be a key element for being involved in the present society and for participation to happen, specifically to gain employment.
This research-based development assignment was executed using qualitative methods.
Benchmarking as a qualitative method was used to find out how digital skills were being
taught in HEO community college’s Työelämän Digiosaaja course. Qualitative survey
questions were used to identify the challenges and the successes of the instructors of Plan
International Finland while job-hunting with the young participants. In addition, an interview
was conducted with an employee of Helsinki Employment Service’s Digirasti course
to elicit their experiences of assisting in job-hunting, and this data was compared to the experiences of Plan’s instructors.
The product of this development assignment comprises exercise material in the form of an
instructor’s guide supported with slide show material. The exercises were planned based on
the research data and tailored to align with the group sessions of Plan’s projects.
International Suomen maahanmuuttajatyön hankkeisiin, joissa toteutetaan työnhaun ohjausta oppivelvollisuuden loppupuolella Suomeen muuttaneille nuorille. Hankkeissa edistetään nuorten integroitumista ja yhdenvertaisuutta muun muassa työelämätaitojen ja työllistymisen kautta. Harjoitteiden tavoitteina oli vahvistaa hankkeisiin osallistuvien nuorten taitoja hakea töitä itsenäisesti hankkeen päättymisen jälkeen, vahvistaen Planin työn periaatetta toimia kestävästi.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa syvennyttiin osallisuuden sekä työllistymisen merkitykseen sekä digitalisaatioon ja sen vaikutukseen osallisuuden kokemiseen. Digitaidot osoittautuivat olennaiseksi osaksi nykyyhteiskunnassa toimisessa osallisuuden
toteutumiseksi, etenkin työllistymisen toteutumiseksi.
Tämä kehittämistyö toteutettiin käyttämällä laadullisia menetelmiä. Vertailukehittämisellä tutkittiin kuinka digitaitoja harjoitellaan HEO Kansanopiston toteuttamalla Työelämän Digiosaaja -kurssilla. Plan International Suomen ohjaajille toteutetulla laadullisella kyselytutkimuksella selvitettiin työnhaun ohjauksen haasteet ja hyvät käytännöt sekä nuorille että ohjaajille. Lisäksi Helsingin Työllisyyspalveluiden Digirasti-hankkeen työntekijälle tehdyllä haastattelulla hankittiin vertailukelpoista kokemustietoa, jota peilattiin Planin ohjaajien vastauksiin.
Kehittämistehtävän tuotokseksi tuli harjoitemateriaali joka on ohjaajan oppaan sekä diaesityksen muodossa. Harjoitteet suunniteltiin tutkimustiedon pohjalta tarpeen mukaan ja sopivaksi Planin maahanmuuttajatyön toiminnassa käytettäviksi.
The literature review of this thesis addresses the significance of participation and employment and the effect of digitalisation on the experience of participation. Digital skills were shown to be a key element for being involved in the present society and for participation to happen, specifically to gain employment.
This research-based development assignment was executed using qualitative methods.
Benchmarking as a qualitative method was used to find out how digital skills were being
taught in HEO community college’s Työelämän Digiosaaja course. Qualitative survey
questions were used to identify the challenges and the successes of the instructors of Plan
International Finland while job-hunting with the young participants. In addition, an interview
was conducted with an employee of Helsinki Employment Service’s Digirasti course
to elicit their experiences of assisting in job-hunting, and this data was compared to the experiences of Plan’s instructors.
The product of this development assignment comprises exercise material in the form of an
instructor’s guide supported with slide show material. The exercises were planned based on
the research data and tailored to align with the group sessions of Plan’s projects.