Ammattilaisesta asiantuntijaksi : näkökulmia poliisin ammattitaitoon ja edellytyksiin poliisikoulutuksen opetussuunnitelmateksteissä
Alamikkula, Jaakko (2023)
Alamikkula, Jaakko
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303294345
Tiivistelmä
Työ käsittelee poliiseilta edellytetyssä ammattitaidossa sekä poliisityön etiikassa tapahtuneita muutoksia poliisikoulutuksen opetussuunnitelmissa sekä tämän pohjalta johdettavia muutoksia poliisikoulutuksessa. Tutkimusaiheena ovat poliisilta edellytetty osaaminen ja poliiseihin liitetyt arvo-odotukset opetussuunnitelmissa, näissä tapahtuneet muutokset sekä niistä johdettavat muutokset poliisikoulutuksessa. Työ käsittelee poliisikoulun perustutkinnon opetussuunnitelma-asiakirjoja 1980-2000-luvuila sekä poliisiammattikorkeakoulun opetussuunnitelmia vuosilta 2014 ja 2020.
Työ pohjautuu laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmiin, jolloin tavoitteena on jonkin ilmiön ymmärtäminen. Lähdemateriaalia käsitellään sisällön temaattisen analyysin menetelmin, jolloin aineistosta kerättyjen johtoajatusten pohjalta pyritään rakentamaan temaattinen kokonaisuus. Historiantutkimuksen näkökulmasta tarkastelevan ilmiön ympärille rakennetaan tutkimuskirjallisuuden avulla viitekehystä lähdeaineistosta tehtyjen johtopäätösten tueksi.
Poliisin ammatin voidaan nähdä kehittyneen ammattilaisroolista kohti asiantuntijatyötä. Ammattilaisen ollessa laaja-alainen oman osaamisalueensa teorian ja käytännön hallitsija, joka kykenee soveltamaan tietojaan, asiantuntijatyössä korostuu paitsi ammatinhallinta myös aktiivinen kehitystyö, verkostoituminen ja osaamisen monitieteisyys ja -alaisuus. Poliisin ammatissa korostuu erityisesti kyky itsenäiseen toimintaan.
Poliisityötä ohjaavat arvot perustuvat paitsi lakiin myös virkamiesetiikkaan. Poliiseilta edellytetään tietynlaista käytöstä, ja poliisin toiminta perustuu yhteisiin arvoihin. Toimivaltaa käytettäessä poliisin tulee noudattaa lakia ja kunnioittaa perusoikeuksia. Toisaalta virkamiesetiikka jättää myös laintulkinnalle tilaa, mikä ei toisaalta ole täysin ongelmatonta. Eettinen pohdinta ja omien toimenpiteiden laillisen tarkastelun kestävä perustelu onkin tärkeä osa poliisin työtä.
Tutkitun lähdeaineiston perusteella poliiseilta edellytetty osaaminen ja poliiseihin liitetyt arvo-odotukset ovat muuttuneet verrattain vähän. Poliisin osaamistavoitteet ovat kehittyneet ottamaan huomioon kansainvälistyvän ja moniarvoistuvan yhteiskunnan. Erityisesti viestintäosaamista ja kielitaitoa korostettiin tuoreemmissa asiakirjoissa, joskin ammatinhallinnan osaamisalueet pysyivät aihealueiltaan samoina kautta tarkasteltujen asiakirjojen. Toisaalta poliisitoiminnan eettisyyttä korostettiin tuoreemmissa opetussuunnitelmissa verrattuna varhaisempaan lähdemateriaaliin. Poliisityön itsenäisyys ja poliiseilta edellytetty kyky itsenäiseen toimintaan tuli alati ilmi lähdemateriaalissa.
Poliisiammattikorkeakoulu-uudistus oli merkittävä muutos poliisikoulutuksessa. Poliisikoulutus tavoitteineen sidottiin kansainväliseen tasoon, ja poliisin osaamistavoitteet jaettiin yleisiin kompetensseihin ja ammatillisiin kompetensseihin. Opetussuunnitelmateksteissä korostettiin asiantuntijatyötä ja akateemisia taitoja: poliisi nähtiin entistä korostuneemmin kriittisenä ja monitieteellisesti pätevänä asiantuntijana, joka kehitti paitsi omaa osaamistaan myös työyhteisöä.
Työ pohjautuu laadullisen tutkimuksen tutkimusmenetelmiin, jolloin tavoitteena on jonkin ilmiön ymmärtäminen. Lähdemateriaalia käsitellään sisällön temaattisen analyysin menetelmin, jolloin aineistosta kerättyjen johtoajatusten pohjalta pyritään rakentamaan temaattinen kokonaisuus. Historiantutkimuksen näkökulmasta tarkastelevan ilmiön ympärille rakennetaan tutkimuskirjallisuuden avulla viitekehystä lähdeaineistosta tehtyjen johtopäätösten tueksi.
Poliisin ammatin voidaan nähdä kehittyneen ammattilaisroolista kohti asiantuntijatyötä. Ammattilaisen ollessa laaja-alainen oman osaamisalueensa teorian ja käytännön hallitsija, joka kykenee soveltamaan tietojaan, asiantuntijatyössä korostuu paitsi ammatinhallinta myös aktiivinen kehitystyö, verkostoituminen ja osaamisen monitieteisyys ja -alaisuus. Poliisin ammatissa korostuu erityisesti kyky itsenäiseen toimintaan.
Poliisityötä ohjaavat arvot perustuvat paitsi lakiin myös virkamiesetiikkaan. Poliiseilta edellytetään tietynlaista käytöstä, ja poliisin toiminta perustuu yhteisiin arvoihin. Toimivaltaa käytettäessä poliisin tulee noudattaa lakia ja kunnioittaa perusoikeuksia. Toisaalta virkamiesetiikka jättää myös laintulkinnalle tilaa, mikä ei toisaalta ole täysin ongelmatonta. Eettinen pohdinta ja omien toimenpiteiden laillisen tarkastelun kestävä perustelu onkin tärkeä osa poliisin työtä.
Tutkitun lähdeaineiston perusteella poliiseilta edellytetty osaaminen ja poliiseihin liitetyt arvo-odotukset ovat muuttuneet verrattain vähän. Poliisin osaamistavoitteet ovat kehittyneet ottamaan huomioon kansainvälistyvän ja moniarvoistuvan yhteiskunnan. Erityisesti viestintäosaamista ja kielitaitoa korostettiin tuoreemmissa asiakirjoissa, joskin ammatinhallinnan osaamisalueet pysyivät aihealueiltaan samoina kautta tarkasteltujen asiakirjojen. Toisaalta poliisitoiminnan eettisyyttä korostettiin tuoreemmissa opetussuunnitelmissa verrattuna varhaisempaan lähdemateriaaliin. Poliisityön itsenäisyys ja poliiseilta edellytetty kyky itsenäiseen toimintaan tuli alati ilmi lähdemateriaalissa.
Poliisiammattikorkeakoulu-uudistus oli merkittävä muutos poliisikoulutuksessa. Poliisikoulutus tavoitteineen sidottiin kansainväliseen tasoon, ja poliisin osaamistavoitteet jaettiin yleisiin kompetensseihin ja ammatillisiin kompetensseihin. Opetussuunnitelmateksteissä korostettiin asiantuntijatyötä ja akateemisia taitoja: poliisi nähtiin entistä korostuneemmin kriittisenä ja monitieteellisesti pätevänä asiantuntijana, joka kehitti paitsi omaa osaamistaan myös työyhteisöä.