Att skapa framtida entreprenörer: en affärsmodell för Drivhuset Novia
Ehrnsten, Johan (2023)
Ehrnsten, Johan
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304448
Tiivistelmä
Detta arbete har utförts på beställning av Yrkeshögskolan Novia. Novia är sedan 2018 en del av Drivhuset och erbjuder idag vägledning och utbildning inom ämnet entreprenörskap för studerande. Problemet för Drivhuset Novia är att de inte aktivt har arbetat med verksamheten och inte heller undersökt om målgruppen är nöjd med tjänsterna som erbjuds. Syftet med arbetet är därför att skapa en modell för Drivhuset Novias verksamhet. Den nya modellen för Drivhuset Novia ska erbjuda en bättre tjänst som målgruppen studerande är intresserad av.
Arbetet genomfördes genom metoden benchmarking, kvalitativa intervjuer och med hjälp av Loopa-processen, som är ett verktyg Drivhuset använder sig av för att testa affärsidéer på målgruppen. Resultatet presenteras genom en verksamhetsplan och en Business model canvas som lyfter fram de viktigaste punkterna kring verksamheten. Arbetet lyfter även fram marknadsföring och övriga intressanta aspekter som beställdes av uppdragsgivaren.
Modellen grundar sig på tre huvudsakliga aktiviteter som beskrivs i arbetets resultat. Att vägleda studerande är Drivhusets huvudsakliga uppgift men för att kunna utföra uppgiften behöver studerande kunskap och inspiration om entreprenörskap för att kunna arbeta med ämnet. Målgruppen erbjuds därför, utöver vägledning, flera intressanta gästföreläsningar, evenemang för att nätverka med företag och studerande och slutligen utbildningar och workshoppar.
Arbetet genomfördes genom metoden benchmarking, kvalitativa intervjuer och med hjälp av Loopa-processen, som är ett verktyg Drivhuset använder sig av för att testa affärsidéer på målgruppen. Resultatet presenteras genom en verksamhetsplan och en Business model canvas som lyfter fram de viktigaste punkterna kring verksamheten. Arbetet lyfter även fram marknadsföring och övriga intressanta aspekter som beställdes av uppdragsgivaren.
Modellen grundar sig på tre huvudsakliga aktiviteter som beskrivs i arbetets resultat. Att vägleda studerande är Drivhusets huvudsakliga uppgift men för att kunna utföra uppgiften behöver studerande kunskap och inspiration om entreprenörskap för att kunna arbeta med ämnet. Målgruppen erbjuds därför, utöver vägledning, flera intressanta gästföreläsningar, evenemang för att nätverka med företag och studerande och slutligen utbildningar och workshoppar.