"Låt alla blommor blomma!": en kvalitativ undersökning om vilka metoder pedagoger använder för att främja jämställdhet inom småbarnspedagogiken
Packalén, Elizabeth (2023)
Packalén, Elizabeth
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034655
Tiivistelmä
Examensarbetet undersöker på vilket sätt pedagoger inom småbarnspedagogiken främjar
jämställdhet. Att främja jämställdhet inom småbarnspedagogiken ingår i den nationella planen för småbarnspedagogik, vilken ligger till grund för all småbarnspedagogik i Finland. Denna plan grundar sig på lagen om småbarnspedagogik, vilken bland annat har som syfte att erbjuda alla barn likvärdiga möjligheter till småbarnspedagogik samt att främja likabehandling och jämställdhet. I planen framkommer även att småbarnspedagogiken ska vara genussensitiv, vilket innebär att barnen ska uppmuntras att göra val oberoende av könsbundna normer och förväntningar.
Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka metoder som pedagoger använder för att främja jämställdhet inom småbarnspedagogiken. Frågeställningarna löd: Vilka metoder används för att främja jämställdhet inom småbarnspedagogiken samt hur arbetar pedagoger genussensitivt inom småbarnspedagogiken?
Den teoretiska referensramen baserade sig på tidigare forskning och böcker. Genom
semistrukturerad intervju med fyra pedagoger från fyra olika svenskspråkiga daghem i Finland insamlades material som sedan analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Undersökningen resulterar i ett övergripande tema: ”Jämställdhetsarbete inom
småbarnspedagogiken”, två underkategorier: ”metoder för jämställdhetsarbete” och
”genussensitivt arbete” samt 11 koder. Genom två tabeller presenteras varje kategori med
underliggande koder. Detta följs av en mer djupgående presentation av varje kod samt koppling tilllitteraturen.
Undersökningen visar att pedagoger använder diskussion med barnen kring jämställdhetsfrågor,
bemötande av barnen på ett öppet sätt utan förutfattade meningar, daghemmets
jämställdhetsarbete, genusmedvetna material, observationsmodellen ’husmodellen’ och
könsneutrala lärmiljöer som metoder för att främja jämställdhet inom småbarnspedagogiken.
Undersökningen visar även att pedagoger arbetar genussensitivt inom småbarnspedagogiken genom att personalen arbetar med sina egna attityder, att de aldrig i sitt arbete skiljer på pojkar och flickor, att de uppmärksammar barnens känslor och tankar samt arbetar med smågruppsarbete.
jämställdhet. Att främja jämställdhet inom småbarnspedagogiken ingår i den nationella planen för småbarnspedagogik, vilken ligger till grund för all småbarnspedagogik i Finland. Denna plan grundar sig på lagen om småbarnspedagogik, vilken bland annat har som syfte att erbjuda alla barn likvärdiga möjligheter till småbarnspedagogik samt att främja likabehandling och jämställdhet. I planen framkommer även att småbarnspedagogiken ska vara genussensitiv, vilket innebär att barnen ska uppmuntras att göra val oberoende av könsbundna normer och förväntningar.
Syftet med examensarbetet var att undersöka vilka metoder som pedagoger använder för att främja jämställdhet inom småbarnspedagogiken. Frågeställningarna löd: Vilka metoder används för att främja jämställdhet inom småbarnspedagogiken samt hur arbetar pedagoger genussensitivt inom småbarnspedagogiken?
Den teoretiska referensramen baserade sig på tidigare forskning och böcker. Genom
semistrukturerad intervju med fyra pedagoger från fyra olika svenskspråkiga daghem i Finland insamlades material som sedan analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
Undersökningen resulterar i ett övergripande tema: ”Jämställdhetsarbete inom
småbarnspedagogiken”, två underkategorier: ”metoder för jämställdhetsarbete” och
”genussensitivt arbete” samt 11 koder. Genom två tabeller presenteras varje kategori med
underliggande koder. Detta följs av en mer djupgående presentation av varje kod samt koppling tilllitteraturen.
Undersökningen visar att pedagoger använder diskussion med barnen kring jämställdhetsfrågor,
bemötande av barnen på ett öppet sätt utan förutfattade meningar, daghemmets
jämställdhetsarbete, genusmedvetna material, observationsmodellen ’husmodellen’ och
könsneutrala lärmiljöer som metoder för att främja jämställdhet inom småbarnspedagogiken.
Undersökningen visar även att pedagoger arbetar genussensitivt inom småbarnspedagogiken genom att personalen arbetar med sina egna attityder, att de aldrig i sitt arbete skiljer på pojkar och flickor, att de uppmärksammar barnens känslor och tankar samt arbetar med smågruppsarbete.