Palvelun laadun kehittäminen suunnittelun toimitusprojekteissa
Pulliainen, Teemu (2023)
Pulliainen, Teemu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175411
Tiivistelmä
Fimpec Engineering Oy tuottaa suunnittelupalveluita pääasiassa teollisuuden eri osa-alueille. Turvatakseen menestyvän palveluliiketoiminnan tulevaisuudessa, yrityksen on jatkuvasti kehitettävä palveluidensa laatua ja toimintansa tehokkuutta globalisaation ja digitalisaation kiristämässä toimintaympäristössä. Nopeat muutokset toimintaympäristössä vaativat yritykseltä nopeaa reagointikykyä, asiakaslähtöisyyttä ja tehokkuutta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan automaation sovellussuunnittelupalveluiden laadun, tehokkuuden ja kannattavuuden nykytila sekä löytää keinoja niiden kehittämiseksi. Tavoitteiden saavuttamiseksi tutkimuksessa hyödynnettiin prosessi- ja lean-ajattelun periaatteita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvilla teemahaastatteluilla. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja kaikissa haastatteluissa käytettiin samaa haastattelurunkoa, jonka aiheiden painotusta vaihdeltiin haastateltavan toimenkuvan mukaan. Haastattelut kohdennettiin organisaation esihenkilöihin ja kokeneimpiin suunnittelijoihin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi joukko kehitysehdotuksia toiminnan laadun, tehokkuuden ja kannattavuuden kehittämiseksi. Keskeisin kehitysehdotus liittyy laadun säännölliseen mittaamiseen asiakastyytyväisyyskyselyiden muodossa. Toisena keskeisenä kehitysehdotuksena laadittiin automaation sovellussuunnittelun suunnitteluprojektin prosessikuvaus, jonka avulla toimintaa on mahdollista analysoida ja kehittää jatkossa tehokkaammaksi. Lisäksi tutkimuksen tuloksena syntyi pienempiä kehitysehdotuksia haastatteluissa toteutetun hukkakartoituksen pohjalta.
Syntyneiden kehitysehdotusten avulla organisaation toiminnan laatua ja tehokkuutta on mahdollista kehittää. Laadun ja tehokkuuden kehittymisen myötä myös kannattavuuden voidaan odottaa kehittyvän. Mielenkiintoinen jatkotutkimuksen kohde tulevaisuudessa tulee olemaan asiakastyytyväisyyskyselyiden toimivuus ja niistä saadut tulokset.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan automaation sovellussuunnittelupalveluiden laadun, tehokkuuden ja kannattavuuden nykytila sekä löytää keinoja niiden kehittämiseksi. Tavoitteiden saavuttamiseksi tutkimuksessa hyödynnettiin prosessi- ja lean-ajattelun periaatteita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvilla teemahaastatteluilla. Haastattelut olivat puolistrukturoituja ja kaikissa haastatteluissa käytettiin samaa haastattelurunkoa, jonka aiheiden painotusta vaihdeltiin haastateltavan toimenkuvan mukaan. Haastattelut kohdennettiin organisaation esihenkilöihin ja kokeneimpiin suunnittelijoihin.
Tutkimuksen tuloksena syntyi joukko kehitysehdotuksia toiminnan laadun, tehokkuuden ja kannattavuuden kehittämiseksi. Keskeisin kehitysehdotus liittyy laadun säännölliseen mittaamiseen asiakastyytyväisyyskyselyiden muodossa. Toisena keskeisenä kehitysehdotuksena laadittiin automaation sovellussuunnittelun suunnitteluprojektin prosessikuvaus, jonka avulla toimintaa on mahdollista analysoida ja kehittää jatkossa tehokkaammaksi. Lisäksi tutkimuksen tuloksena syntyi pienempiä kehitysehdotuksia haastatteluissa toteutetun hukkakartoituksen pohjalta.
Syntyneiden kehitysehdotusten avulla organisaation toiminnan laatua ja tehokkuutta on mahdollista kehittää. Laadun ja tehokkuuden kehittymisen myötä myös kannattavuuden voidaan odottaa kehittyvän. Mielenkiintoinen jatkotutkimuksen kohde tulevaisuudessa tulee olemaan asiakastyytyväisyyskyselyiden toimivuus ja niistä saadut tulokset.