Uimataitoon vaikuttavat tekijät : vanhempien asenteiden ja kasvatusympäristön vaikutukset lapsen uimataitoon
Korpela, Elviira; Nurmi, Siiri (2023)
Korpela, Elviira
Nurmi, Siiri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304235956
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta uimataidosta ja sen merkittävyydestä. Opinnäytetyö toi uutta tietoa kasvatuksen ja uimataidon yhteydestä, jota toimeksiantaja Uimahalli Vesihiisi voi soveltaa toiminnassaan. Yhtenä työn tavoitteista oli tukea uimataidon kehittymistä Suomessa sekä ehkäistä uimataidottomuudesta seuranneita onnettomuuksia. Opinnäytetyö tähtäsi olemaan keino edistää uimataitoa liikunta-alan eri sektoreilla ja muihin liittyvillä tahoilla. Tavoitteena oli tuoda esille tämänhetkinen tila uimataidosta sekä yhteiskunnallisesta ongelmasta liittyen uimataidon heikentymiseen kansallisella tasolla.
Tutkimusta viitoitti tutkimuskysymykset, jotka olivat millainen vaikutus vanhempien asenteilla ja kasvatusympäristöllä on lapsensa uimataitoon, miten vanhemmat ovat edistäneet lapsensa uimataitoa sekä kuinka liikuntatottumukset uinnin osalta näkyvät perheen arjessa. Määrällisessä tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen Webropol-palvelua. Tuloksien analysoinnissa käytettiin Excel-sovellusta tutkimusryhmien muodostamisessa ja jäsentämisessä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lapsen uimataitoa edistää vanhemman uimataito ja aktiivisuus uimisen suhteen. Uimataidolliset vanhemmat käyvät enemmän ja säännöllisemmin uimassa kuin uimataidoton vanhempi. Vanhempien uimakertojen määrä korreloivat lapsen uintikertoihin, sillä uimassa käytiin enimmäkseen lapsen kanssa. Jo varhaisessa vaiheessa tutustuminen uinnin pariin on yhteydessä myöhemmän iän aktiivisuuteen uinnin suhteen ja varhain saavutettuun uimataitoon. Opinnäytetyön tuomia tuloksia toivomme vanhempien, uimaopettajien ja uintia järjestävien tahojen hyödyntävän.
Tutkimusta viitoitti tutkimuskysymykset, jotka olivat millainen vaikutus vanhempien asenteilla ja kasvatusympäristöllä on lapsensa uimataitoon, miten vanhemmat ovat edistäneet lapsensa uimataitoa sekä kuinka liikuntatottumukset uinnin osalta näkyvät perheen arjessa. Määrällisessä tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen Webropol-palvelua. Tuloksien analysoinnissa käytettiin Excel-sovellusta tutkimusryhmien muodostamisessa ja jäsentämisessä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että lapsen uimataitoa edistää vanhemman uimataito ja aktiivisuus uimisen suhteen. Uimataidolliset vanhemmat käyvät enemmän ja säännöllisemmin uimassa kuin uimataidoton vanhempi. Vanhempien uimakertojen määrä korreloivat lapsen uintikertoihin, sillä uimassa käytiin enimmäkseen lapsen kanssa. Jo varhaisessa vaiheessa tutustuminen uinnin pariin on yhteydessä myöhemmän iän aktiivisuuteen uinnin suhteen ja varhain saavutettuun uimataitoon. Opinnäytetyön tuomia tuloksia toivomme vanhempien, uimaopettajien ja uintia järjestävien tahojen hyödyntävän.