Digitaalinen Zekki-palvelu nuorten hyvinvointitiedon tuottajana kunnissa ja seurakunnissa
Mononen, Heidi; Suhonen, Elina (2023)
Mononen, Heidi
Suhonen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tutkimustietoa nuorten hyvinvoinnista saadun tiedon ominaisuuksista, laadusta, käyttötarkoituksista, tiedonkeruun välineistä ja aukoista. Lisäksi selvitettiin digitaalisen Zekki-palvelun mahdollisuuksia tuottaa tietoa nuorten hyvinvoinnista. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa haastateltavien tämänhetkistä tiedonsaantia nuorten hyvinvoinnista ja ajatuksia digitaalisen Zekki-palvelun soveltuvuudesta tiedonkeruunvälineenä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siinä hyödynnettiin strukturoitua haastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea eri kunnassa toimivaa hyvinvointikoordinaattoria ja kahta eri seurakunnassa työskentelevää kirkon nuorisodiakonia. Tutkimustuloksia tarkasteltiin kokonaisuuksina, ja tarkoituksena oli koota informatiivinen tiivistelmä haastatteluaineistojen pohjalta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi erilaisia keinoja saada tietoa nuorten hyvinvoinnista, joista suurimpina nousivat esiin kouluterveyskysely sekä moniammatillinen yhteistyö eri tahojen välillä. Moniammatillisesti kerätty tieto oli ajankohtaista ja kattoi pinnalla olevia ilmiöitä nuorten hyvinvoinnista. Tulokset osoittivat, että ajantasaista tietoa nuorista saatiin valtakunnallisista kyselyistä liian vähän, koska ne peilasivat menneeseen aikaan. Valtakunnalliset kyselyt eivät pysyneet tarpeeksi hyvin mukana nuorten hyvinvointiin liittyvissä muutoksissa.
Tuloksista saatiin ideoita Zekki-palvelun hyödyntämismahdollisuuksista kunnissa ja seurakunnissa. Tulosten perusteella digitaalinen Zekki-palvelu sopisi nuoren kokonaisvaltaisen tilanteen ja palveluntarpeen arviointiin, koska digitaalisen Zekki-palvelun alkukartoituksen avulla saataisiin selvitettyä todellisia syitä nuoren voinnille. Tuloksista nousi myös esille tiedonsaannin tärkeys rippikoulussa, missä voi olla vaikeaa saada tietoa nuorten hyvinvoinnista rippikoulun lyhyen keston takia. Ulkopuolelle jäävät nuoret olisi mahdollista saavuttaa paremmin digitaalisen Zekki-palvelun avulla, koska se on jatkuvasti saatavilla verkossa.
Asiasanat: diakonia, hyvinvointikertomukset, kunta, nuoret, tiedonsaanti The purpose of this thesis was to gather research data on the characteristics, quality, intended use, and data collection tools of youth welfare while revealing potential knowledge gaps. Additionally, the possible use of the digital Zekki as a potential source of youth welfare information was studied. The goal of this thesis was to gather information about the interviewees' current access to youth welfare information and their thoughts on the sustainability of the Zekki service as a data collection tool.
The thesis was a qualitative study and a semi-structured interview was used as the method of data collection. The research material was collected by interviewing three welfare coordinators working in different municipalities and two church youth deacons working in different congregations. The research results were examined as a whole, and the purpose was to compile an informative summary based on the interview materials that were collected.
The results revealed different ways to obtain information about the welfare of young people. According to the study, the best methods were the School Health Questionnaire and multi-professional cooperation between different parties. The multi-professionally collected information was up to date and covered phenomena related to the welfare of young people. The results proved that too little up-to-date information about young people was obtained from national surveys, because they tend to mirror the past. National surveys did not keep up well enough with the changes related to the welfare of youth.
The research results showed new ways of how the Zekki service could be used in municipalities and parishes. Based on the research results, the Zekki service would be a suitable tool for assessing a young person's overall situation and their need of service. With the help of the initial mapping of the Zekki service, the real reasons for the young person's welfare problems could be found. The results also highlighted the importance of obtaining information during a confirmation camp, where it can be difficult to get information about the welfare of youth due to its short duration. With the help of Zekki service, it is possible to reach the youth who are left out, because it is continuously available online.
Keywords: deacons, welfare reports, municipalities, young adults, access to in-formation
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siinä hyödynnettiin strukturoitua haastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea eri kunnassa toimivaa hyvinvointikoordinaattoria ja kahta eri seurakunnassa työskentelevää kirkon nuorisodiakonia. Tutkimustuloksia tarkasteltiin kokonaisuuksina, ja tarkoituksena oli koota informatiivinen tiivistelmä haastatteluaineistojen pohjalta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi erilaisia keinoja saada tietoa nuorten hyvinvoinnista, joista suurimpina nousivat esiin kouluterveyskysely sekä moniammatillinen yhteistyö eri tahojen välillä. Moniammatillisesti kerätty tieto oli ajankohtaista ja kattoi pinnalla olevia ilmiöitä nuorten hyvinvoinnista. Tulokset osoittivat, että ajantasaista tietoa nuorista saatiin valtakunnallisista kyselyistä liian vähän, koska ne peilasivat menneeseen aikaan. Valtakunnalliset kyselyt eivät pysyneet tarpeeksi hyvin mukana nuorten hyvinvointiin liittyvissä muutoksissa.
Tuloksista saatiin ideoita Zekki-palvelun hyödyntämismahdollisuuksista kunnissa ja seurakunnissa. Tulosten perusteella digitaalinen Zekki-palvelu sopisi nuoren kokonaisvaltaisen tilanteen ja palveluntarpeen arviointiin, koska digitaalisen Zekki-palvelun alkukartoituksen avulla saataisiin selvitettyä todellisia syitä nuoren voinnille. Tuloksista nousi myös esille tiedonsaannin tärkeys rippikoulussa, missä voi olla vaikeaa saada tietoa nuorten hyvinvoinnista rippikoulun lyhyen keston takia. Ulkopuolelle jäävät nuoret olisi mahdollista saavuttaa paremmin digitaalisen Zekki-palvelun avulla, koska se on jatkuvasti saatavilla verkossa.
Asiasanat: diakonia, hyvinvointikertomukset, kunta, nuoret, tiedonsaanti
The thesis was a qualitative study and a semi-structured interview was used as the method of data collection. The research material was collected by interviewing three welfare coordinators working in different municipalities and two church youth deacons working in different congregations. The research results were examined as a whole, and the purpose was to compile an informative summary based on the interview materials that were collected.
The results revealed different ways to obtain information about the welfare of young people. According to the study, the best methods were the School Health Questionnaire and multi-professional cooperation between different parties. The multi-professionally collected information was up to date and covered phenomena related to the welfare of young people. The results proved that too little up-to-date information about young people was obtained from national surveys, because they tend to mirror the past. National surveys did not keep up well enough with the changes related to the welfare of youth.
The research results showed new ways of how the Zekki service could be used in municipalities and parishes. Based on the research results, the Zekki service would be a suitable tool for assessing a young person's overall situation and their need of service. With the help of the initial mapping of the Zekki service, the real reasons for the young person's welfare problems could be found. The results also highlighted the importance of obtaining information during a confirmation camp, where it can be difficult to get information about the welfare of youth due to its short duration. With the help of Zekki service, it is possible to reach the youth who are left out, because it is continuously available online.
Keywords: deacons, welfare reports, municipalities, young adults, access to in-formation