Yhtenäinen terveysneuvonta osana kohdunkaulansyövän seulontaa : terveystarkastuksen palvelumallikuvaus ja materiaalipankin kehittäminen Porin perusturvassa
Kautto-Lehtinen, Sari; Välimäki, Kristiina (2023)
Kautto-Lehtinen, Sari
Välimäki, Kristiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266510
Tiivistelmä
Tämän kehittämistutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ja kehittää Porin perusturvan kohdunkaulansyövän seulonnan eli naisten terveystarkastuksen palvelumallia ja yhtenäistää palvelun terveysneuvontaa. Tarkoituksen toteuttamiseksi tutkimuksessa tarkasteltiin kirjallisuuskatsauksen avulla terveysneuvonnan toteuttamista syöpäseulonnan yhteydessä, analysoitiin kyselytutkimuksilla asiakkaiden ja terveydenhoitajien kokemuksia ja odotuksia terveystarkastuksessa toteutetusta terveysneuvonnasta, kuvattiin terveystarkastuksen palvelumalli, sekä kehitettiin ja implementoitiin terveysneuvonnan materiaalipankki. Tutkimus toteutui kolmessa pääsyklissä. Tutkimussyklissä tutkimusaineistoa kerättiin kyselyillä naisten terveystarkastukseen osallistuneilta asiakkailta, sekä terveystarkastuksia tekeviltä terveydenhoitajilta. Suunnittelu- ja kehittämissyklissä kehittämismenetelminä hyödynnettiin palvelumallikuvausta ja työpajatyöskentelyä. Arviointisyklissä kehittämistuotosta arvioitiin terveydenhoitajien teemahaastattelulla.
Tutkimusvaiheen tulosten perusteella naisten terveystarkastuksissa toteutuva palvelutoiminta koettiin laadukkaaksi. Asiakkaat kokivat syöpäseulontaan yhdistetyn terveysneuvonnan tärkeänä ja hyödyllisenä. Asiakkaat eivät tuoneet esiin muutostarpeita palvelumallissa. Terveydenhoitajat toteuttivat asiakaslähtöistä terveysneuvontaa, ja hyödynsivät laajasti erilaisia materiaaleja sen tukena. Neuvonnan tukimateriaalit olivat kuitenkin eri toimijoilla erilaisia. Tutkimustulosten sekä työpajatyöskentelyn perusteella syntyi palvelumallikuvaus sekä materiaalipankki terveysneuvonnan tueksi. Materiaalipankin sisältöä hyödynnettiin myös sähköisessä Omaolo -hyvinvointitarkastuksessa. Yhteistyössä Omaolo -hankevastaavan kanssa materiaalipankin verkkosivujen linkkejä vietiin asiakkaiden hyödynnettäväksi kohdennetun hyvinvointitarkastuksen täyttämisen päätteeksi. Materiaalipankki koettiin terveydenhoitajahaastattelujen perusteella hyödylliseksi ja yhtenäistä terveysneuvontaa tukevaksi.
Tutkimuksen tuotosten ja tutkimustulosten perusteella on mahdollista sekä käynnistää että yhtenäistää kohdunkaulansyövän seulonnan yhteydessä toteutuvaa terveystarkastusta hyvinvointialueella. Työpajassa esiin nousseista jatkokehittämisen tarpeista seulonnan markkinointi 25–35-vuotiaiden ikäryhmille on tärkeä kehittämisaihe paitsi Satakunnassa, myös koko Suomessa. Muut työpajassa esiin nousseet jatkokehittämisen aiheet olivat paikallisen kehittämistoiminnan tarpeita ja kohdentuivat osittain vain Porin perusturvan alueelle. The purpose of this design research was to study and develop the service model of cervical cancer screening, also known as women´s health check, in Porin perusturva, and to unify the health counseling of the service. To achieve this purpose, health counseling included in cervical cancer screening was studied using a literature review, experiences and expectancies of the clients and the public health nurses regarding the executed health counseling during the health checks were analyzed by surveys, the health check service model was described, and the material bank was created and implemented. The research was executed in three main cycles. In the research cycle, the research material was collected by surveys targeted at the clients attending the cervical cancer screening and at the public health nurses performing cancer screening health checks. In the design and development cycle, a service model description and workshop were used as the developing tools. In the evaluating cycle, the developed product was evaluated by thematic interviews with the public health nurses.
Based on the results of the research phase, the quality of the service in women´s health checks was considered high. The clients perceived the health counseling combined with the cancer screening as important and valuable. The clients did not point out any modification needs in the service model. The public health nurses were providing client-oriented health counseling, and they were extensively using materials to support it. However, the supporting materials varied between different nurses. Based on the research results and the workshop, a service model description and a material bank to support health counseling were developed. In collaboration with an Omaolo -project specialist, some of the website addresses from the material bank were exported to the Omaolo online wellbeing check to be used by the clients filling the targeted wellbeing check. Based on the interviews targeted at the nurses, the bank of literature was found to be useful and supportive of health counseling. Based on the outputs and the results of this research it is possible to both implement and unify health checks as part of the cervical cancer screening program in the wellbeing service county. Of the needs for further development raised by the workshop, the marketing of the cancer screening targeted to the 25–35-year-olds is an important development topic not only in Satakunta, and also in the whole country. The other areas for further development raised by the workshop were local and partly focused only on the Porin perusturva region.
Tutkimusvaiheen tulosten perusteella naisten terveystarkastuksissa toteutuva palvelutoiminta koettiin laadukkaaksi. Asiakkaat kokivat syöpäseulontaan yhdistetyn terveysneuvonnan tärkeänä ja hyödyllisenä. Asiakkaat eivät tuoneet esiin muutostarpeita palvelumallissa. Terveydenhoitajat toteuttivat asiakaslähtöistä terveysneuvontaa, ja hyödynsivät laajasti erilaisia materiaaleja sen tukena. Neuvonnan tukimateriaalit olivat kuitenkin eri toimijoilla erilaisia. Tutkimustulosten sekä työpajatyöskentelyn perusteella syntyi palvelumallikuvaus sekä materiaalipankki terveysneuvonnan tueksi. Materiaalipankin sisältöä hyödynnettiin myös sähköisessä Omaolo -hyvinvointitarkastuksessa. Yhteistyössä Omaolo -hankevastaavan kanssa materiaalipankin verkkosivujen linkkejä vietiin asiakkaiden hyödynnettäväksi kohdennetun hyvinvointitarkastuksen täyttämisen päätteeksi. Materiaalipankki koettiin terveydenhoitajahaastattelujen perusteella hyödylliseksi ja yhtenäistä terveysneuvontaa tukevaksi.
Tutkimuksen tuotosten ja tutkimustulosten perusteella on mahdollista sekä käynnistää että yhtenäistää kohdunkaulansyövän seulonnan yhteydessä toteutuvaa terveystarkastusta hyvinvointialueella. Työpajassa esiin nousseista jatkokehittämisen tarpeista seulonnan markkinointi 25–35-vuotiaiden ikäryhmille on tärkeä kehittämisaihe paitsi Satakunnassa, myös koko Suomessa. Muut työpajassa esiin nousseet jatkokehittämisen aiheet olivat paikallisen kehittämistoiminnan tarpeita ja kohdentuivat osittain vain Porin perusturvan alueelle.
Based on the results of the research phase, the quality of the service in women´s health checks was considered high. The clients perceived the health counseling combined with the cancer screening as important and valuable. The clients did not point out any modification needs in the service model. The public health nurses were providing client-oriented health counseling, and they were extensively using materials to support it. However, the supporting materials varied between different nurses. Based on the research results and the workshop, a service model description and a material bank to support health counseling were developed. In collaboration with an Omaolo -project specialist, some of the website addresses from the material bank were exported to the Omaolo online wellbeing check to be used by the clients filling the targeted wellbeing check. Based on the interviews targeted at the nurses, the bank of literature was found to be useful and supportive of health counseling. Based on the outputs and the results of this research it is possible to both implement and unify health checks as part of the cervical cancer screening program in the wellbeing service county. Of the needs for further development raised by the workshop, the marketing of the cancer screening targeted to the 25–35-year-olds is an important development topic not only in Satakunta, and also in the whole country. The other areas for further development raised by the workshop were local and partly focused only on the Porin perusturva region.