Faniyhteisö ja sen hyödyntäminen artistibrändin rakentamisessa: Case:Poets Of The Fall
Wennerström, Salla (2023)
Wennerström, Salla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304286935
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Poets Of The Fall bändin fanikulttuuria ja miten bändi voi hyödyntää fanejaan saaden lisää tunnettavuutta. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee fanikulttuuria ja sen muokkautumista sekä artistibrändiä ja sen rakentamista.
Opinnäytetyöni toteutustapana oli kyselytutkimus ja omakohtaiset kokemukset. Jaoin kyselyn Facebookissa kolmessa eri Poets Of The Fall bändin fanisivulla ja sain suuren määrän vastauksia. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa sitä, kuinka monista eri maista Poetseilla on faneja ja kuinka tyytyväisiä he ovat bändin toimintaan sosiaalisessa mediassa. Pyrin peilaamaan omia kokemuksiani faniudesta kirjoitettuun tutkimukseen.
Kirjallisessa osuudessa tutkin myös sitä, miten usein Poets Of The Fall bändin musiikki soi radiossa ja soittavatko radiot oikeasti vain vanhoja kappaleita vai soivatko uudemmatkin kappaleet radioaalloilla.
Kyselyn perusteella fanit ovat tällä hetkellä tyytyväisiä bändin toimintaan sekä lavalla että sosiaalisessa mediassa, mutta vastauksista ilmeni myös kehittämiskohteita, kuten esimerkiksi fanien kanssa keskustelu sosiaalisessa mediassa, videoita kiertueelta kulissien takaa -tyylillä sekä lisää livechattejä sosiaalisessa mediassa ja Meet and Greet -tapahtumia ennen keikkaa.
Opinnäytetyöni toteutustapana oli kyselytutkimus ja omakohtaiset kokemukset. Jaoin kyselyn Facebookissa kolmessa eri Poets Of The Fall bändin fanisivulla ja sain suuren määrän vastauksia. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa sitä, kuinka monista eri maista Poetseilla on faneja ja kuinka tyytyväisiä he ovat bändin toimintaan sosiaalisessa mediassa. Pyrin peilaamaan omia kokemuksiani faniudesta kirjoitettuun tutkimukseen.
Kirjallisessa osuudessa tutkin myös sitä, miten usein Poets Of The Fall bändin musiikki soi radiossa ja soittavatko radiot oikeasti vain vanhoja kappaleita vai soivatko uudemmatkin kappaleet radioaalloilla.
Kyselyn perusteella fanit ovat tällä hetkellä tyytyväisiä bändin toimintaan sekä lavalla että sosiaalisessa mediassa, mutta vastauksista ilmeni myös kehittämiskohteita, kuten esimerkiksi fanien kanssa keskustelu sosiaalisessa mediassa, videoita kiertueelta kulissien takaa -tyylillä sekä lisää livechattejä sosiaalisessa mediassa ja Meet and Greet -tapahtumia ennen keikkaa.