ABC Alavuden markkinointiviestinnän kehittäminen
Lakaniemi, Mikko (2023)
Lakaniemi, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027055
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen yhden yksikön markkinointiviestintää. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluun ja sen eri vaiheisiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän eri keinoihin. Keinot valittiin sen mukaan, mikä palvelee parhaiten työssä tarvittavia aiheita. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli luoda toimeksiantajayrityksen tulosyksikölle helposti lähestyttävä markkinointiviestintäsuunnitelma, joka helpottaisi suunnittelua yksikön arjessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän suunnittelusta ja sen eri vaiheista. Näitä ovat tilanneanalyysi, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus, sekä seuranta ja arviointi. Lisäksi perehdytään valittuihin markkinointiviestinnän eri keinoihin, joita ovat, myynninedistäminen, henkilökohtainen myyntityö, digitaalinen markkinointiviestintä, lehtimainonta ja tiedotus- ja suhdetoiminta.
Viimeisessä osassa suunniteltiin toimeksiantoyrityksen yhdelle tulosyksikölle oma markkinointiviestintäsuunnitelma. Lisäksi suunniteltiin tulosyksikön tarpeisiin markkinointiviestinnän vuosikello. Vuosikello on opinnäytetyön salainen liite. Suunnitelmassa otetaan huomioon yksikön erikoispiirteet maakuntayksikkönä ja myös ison kilpailijan läheinen sijainti. Suunnitelmaa voidaan laajentaa käytettäväksi tietyltä osin myös muissa toimeksiantoyrityksen yksiköistä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän suunnittelusta ja sen eri vaiheista. Näitä ovat tilanneanalyysi, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus, sekä seuranta ja arviointi. Lisäksi perehdytään valittuihin markkinointiviestinnän eri keinoihin, joita ovat, myynninedistäminen, henkilökohtainen myyntityö, digitaalinen markkinointiviestintä, lehtimainonta ja tiedotus- ja suhdetoiminta.
Viimeisessä osassa suunniteltiin toimeksiantoyrityksen yhdelle tulosyksikölle oma markkinointiviestintäsuunnitelma. Lisäksi suunniteltiin tulosyksikön tarpeisiin markkinointiviestinnän vuosikello. Vuosikello on opinnäytetyön salainen liite. Suunnitelmassa otetaan huomioon yksikön erikoispiirteet maakuntayksikkönä ja myös ison kilpailijan läheinen sijainti. Suunnitelmaa voidaan laajentaa käytettäväksi tietyltä osin myös muissa toimeksiantoyrityksen yksiköistä.