Data-analytiikka sanomalehtitoiminnassa
Asunmaa, Alisa (2023)
Asunmaa, Alisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047666
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Ilkka Oyj. Digitalisaation kehittyessä ja analytiikan merkityksen lisääntyessä organisaatioiden strategiassa haluttiin tietää, mitä toimintoja sanomalehtitoiminnassa haluttaisiin kehittää. Samalla kartoitettiin, mitä työkaluja ja ohjelmistoja uutistoimittajat ja uutispäälliköt käyttivät, mitä tietoa he keräsivät ja millaisia käyttöliittymiä he voisivat tarvita, jotta datatarpeet täyttyisivät.
Digitaalisen toimintaympäristön kehittymisen myötä sanomalehtien analytiikkatarpeet ovat lisääntyneet. Median analytiikka pohjautuu datan käsittelyyn ymmärtämällä yleisön tarpeet, arvot ja taipumukset verkossa ja painetuissa julkaisuissa. Analytiikan tarjoamilla työkaluilla medioiden on mahdollista tuottaa sisältöä̈, joka kohdistuu tarkemmin tiettyihin kohderyhmiin. Näin media-ala on ottanut analytiikan osaksi liiketoimintastrategiaansa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli ymmärtää ilmiötä syvällisemmin ja monipuolisemmin tutkimuskohteiden näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona on haastattelut Ilkka Oyj:n sisällöntuotannon esihenkilöille. Vastaukset analysoitiin, jotta voitiin ymmärtää esiin nousseita teemoja ja merkityksiä. Teoriaosuudessa käsitellään digitalisaation tuomia haasteita, mutta myös sen tuomia mahdollisuuksia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että käytössä olevat työkalut ovat monipuolisia ja käytännöllisiä ja että ne pystyivät vastaamaan toimittajien erilaisiin datatarpeisiin. Huomattiin, että tarve liittyi enemmän puutteisiin datan käytön tehokkuudessa ja sitoutumisessa liiketoimintastrategian osana kuin uusien työkalujen tarpeeseen tai niiden kehittämiseen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vaikka tarvittavat työkalut ovat saatavilla, on tärkeää varmistaa, että organisaation henkilöstöllä on tarvittavat taidot ja motivaatio datan käytön hyödyntämiseen. Lisäksi on tärkeää tarjota riittävää koulutusta ja tukea, jotta organisaation jäsenet voivat hyödyntää datan tarjoamia mahdollisuuksia täysimääräisesti.
Digitaalisen toimintaympäristön kehittymisen myötä sanomalehtien analytiikkatarpeet ovat lisääntyneet. Median analytiikka pohjautuu datan käsittelyyn ymmärtämällä yleisön tarpeet, arvot ja taipumukset verkossa ja painetuissa julkaisuissa. Analytiikan tarjoamilla työkaluilla medioiden on mahdollista tuottaa sisältöä̈, joka kohdistuu tarkemmin tiettyihin kohderyhmiin. Näin media-ala on ottanut analytiikan osaksi liiketoimintastrategiaansa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, koska tavoitteena oli ymmärtää ilmiötä syvällisemmin ja monipuolisemmin tutkimuskohteiden näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona on haastattelut Ilkka Oyj:n sisällöntuotannon esihenkilöille. Vastaukset analysoitiin, jotta voitiin ymmärtää esiin nousseita teemoja ja merkityksiä. Teoriaosuudessa käsitellään digitalisaation tuomia haasteita, mutta myös sen tuomia mahdollisuuksia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että käytössä olevat työkalut ovat monipuolisia ja käytännöllisiä ja että ne pystyivät vastaamaan toimittajien erilaisiin datatarpeisiin. Huomattiin, että tarve liittyi enemmän puutteisiin datan käytön tehokkuudessa ja sitoutumisessa liiketoimintastrategian osana kuin uusien työkalujen tarpeeseen tai niiden kehittämiseen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vaikka tarvittavat työkalut ovat saatavilla, on tärkeää varmistaa, että organisaation henkilöstöllä on tarvittavat taidot ja motivaatio datan käytön hyödyntämiseen. Lisäksi on tärkeää tarjota riittävää koulutusta ja tukea, jotta organisaation jäsenet voivat hyödyntää datan tarjoamia mahdollisuuksia täysimääräisesti.