Grafiikka videopeli- ja faniremakessa
Nikula, Santeri (2023)
Nikula, Santeri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305088333
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin mitä eri videopelien uusintaversioiden käsitteet tarkoittavat ja mitä muutoksia ne saattavat sisältää verrattuna alkuperäisiin peleihin. Tavoite työllä on avata eri käsitteet liittyen pelien uusintaan ja tutkia, mikä tekee hyvän tai huonon remaken ja kuinka ammattilaiset tekevät grafiikkoja uudelleen. Käsite remake tarkoittaa vanhan pelin uusimista. Muita käsitteitä, joita pelien uusimisesta voidaan käyttää ovat remaster, reimagine, definitive edition ja redux. Yleisesti pelien uusia versioita voidaan luokitella kolmeen kategoriaan ja nimityksiä käytetään epämääräisesti eikä sanoille ole selkeää määritettä. Kolme kategoriaa videopelien uusintaan ovat visuaalinen parannus, pelin uudelleenrakentaminen ja pelin tekeminen alusta käyttäen alkuperäisen pelin konsepteja ja uusien ideoiden lisäystä, joka luo peleistä sopivamman nykyaikaan. Alkuperäisen sisältöä voidaan muokata tallessa olevilla tiedostoilla tai sisältö voidaan täysin uusia ja elementtejä, kuten musiikki, tarina ja pelattavuus usein modernisoidaan.
Työssä käsitellään myös fanipuolta, johon kuuluu fanipelit, fani-remaket, fanitaide ja videopelimodit. Fanipuoli on vanhojen pelien ylläpitoon, päivittämiseen ja suosioon tärkeä lisä ja usein fanien takia pelit saavat toisen mahdollisuuden ja laajemman yleisön. Fanipelit ovat usein intohimoprojekteja, jotka ovat perustuvat alkuperäisiin peleihin uusilla hahmoilla ja tarinoilla, mutta ovat usein lähellä alkuperäistä peliä pelattavuuden kannalta. Fanitaide mahdollistaa pelien hahmoille ja ympäristöille enemmän huomiota sosiaalisessa mediassa eri tyyleillä ja fanien näkökulmista. Vanhoja hahmoja voidaan tuoda myös nykyaikaan taiteen kautta. Modit ovat mielenkiintoisin osa fanipuolta, sillä modit voivat tehdä olemassa olevista peleistä täysin erilaisia, visuaalisesti, pelattavuuden kannalta tai tarinallisesti. Modit voivat toimia remastereina, joissa yhdellä tiedostolla fanien tekemiä visuaalisia parannuksia voidaan lisätä peliin uusi visuaalinen pinta.
Opinnäytetyön loppuosassa tekijä toteutti oman remaken dioramana Sly Cooper- pelistä. Suomessa fanituotteiden teko on laillista, kunhan se ei kopioi mitään olemassa olevista töistä eikä vahingoita IP:tä. Diorama toteutettiin Blenderissä ja tekstuurit Substance painterissä. Diorama sijoittuu alkuperäisen pelin lopputaisteluun, jossa pelin päähahmo ja päävihollinen taistelevat tornin yllä. Diorama onnistui hyvin ja pitää alkuperäisen pelin hahmojen perusmuodot ja ideat mukana, mutta tuo ne nykyaikaan uusilla ideoilla. Työ on pääosin intohimoprojekti ja tekijän omien taitojen esittely portfoliota varten.
Yhteenvetona monien fanien ja pelintekijöiden mielestä tärkein asia videopelien uusimisessa on alkuperäisen materiaalin kunnioitus, mutta myös edistäminen vanhasta teknologiasta uuteen sukupolveen. Peleihin voidaan lisätä alkuperäisestä pelistä poistettua materiaalia ja tuoda uusia innovaatioita, kuten pelattavuuden muutoksia. Usein nopeasti tehdyt ja huonosti toimivat uusintaversiot saavat huonoa palautetta, mutta hyvin tehdyt ja kunnioittavat remaket, jotka pitävät alkuperäisen pelin samana, mutta päivitettynä nykyaikaan, saavat erittäin hyvää palautetta. Fanipuolella pelien uusintaversioilla ja modeilla on sama vaikutus: hyvin tehdyt ja alkuperäistä peliä kunnioittavat pelit saavat paljon huomiota ja voivat auttaa pelisarjoja, jotka aika on unohtanut, tulemaan takaisin. Remaket, jotka poikkeavat paljon alkuperäisestä pelistä, myös saavat usein hyvää palautetta, vaikka peliä ei heti voisi yhdistää alkuperäiseen versioon, sillä pelin sydän ja tunnelma ovat vielä mukana. Ilman niitä remaket usein epäonnistuvat. This thesis will explore what different concepts mean regarding remaking video games and what changes those concepts mean for the original games. The thesis also looks at what remakes mean, what’s important to keep in mind while making one, how professionals redo graphics for remakes and most importantly what is the definition between a good and a bad remake. Different concepts for redoing games are remake, remaster, port, definitive edition, reimagine and redux. The changes these concepts have are usually divided into three categories, but the naming is usually mixed up a lot with none of the concepts having a concrete meaning. The three categories are visual improvements, remaking the old game while keeping everything almost the same and a complete remake, where the basic concepts are kept, but the places, combat, characters, and story are brought to the current generation with bigger changes.
The thesis also explores the fan side of the game business, which includes fangames, fan remakes, fan art and game mods. The fan side helps old games with updates, the longevity of the product, and keeps up the popularity, and because of that most games get a chance to be experienced by more people and keep the IP alive. Most fangames are passion projects that stick closely to original game with new characters, stories, and visuals with a similar gameplay system. Fan art gives more life to characters and environments from games with new art styles and perspectives and helps to bring up the game on social media. Mods are the most interesting part of fan made content because they can change a game completely and add visual improvements. Mods sometimes even remake games with passionate fans that enhance the visuals on their own.
At the end of the thesis, the author creates his own remake as a diorama from Sly Cooper. In Finland fan content is legally okay if it isn’t copied and does no harm to the IP. The diorama was made using Blender and Substance Painter and it takes place during the final boss fight, where the main character and main villain fight above a tower. The diorama ended up working well and keeps the shapes of the original characters and ideas while bringing the designs to the current generation. The finished product was mostly a passion project and works as a showcase for what the creator can do for their portfolio.
In short, based on many fans and game makers the most important part of remaking a game is respecting the original game while updating it with modern technology. A remake can allow the game makers to add deleted concepts from the original game and bring new innovations like gameplay changes. Usually quick and poorly made remakes get bad feedback and do damage to the brand, but well-made remakes that honor the original game with current-gen updates get great praise. The fan side of video game remakes and mods has the same feedback, well-made and respectful games get more attention and can help game series that time has forgotten to get a new chance. Remakes that differ a lot from the original game also get good feedback even if it is hard to recognize as the same game, because the heart from the original game is still in the remake with the charm and soul, and without those other remakes often fail.
Työssä käsitellään myös fanipuolta, johon kuuluu fanipelit, fani-remaket, fanitaide ja videopelimodit. Fanipuoli on vanhojen pelien ylläpitoon, päivittämiseen ja suosioon tärkeä lisä ja usein fanien takia pelit saavat toisen mahdollisuuden ja laajemman yleisön. Fanipelit ovat usein intohimoprojekteja, jotka ovat perustuvat alkuperäisiin peleihin uusilla hahmoilla ja tarinoilla, mutta ovat usein lähellä alkuperäistä peliä pelattavuuden kannalta. Fanitaide mahdollistaa pelien hahmoille ja ympäristöille enemmän huomiota sosiaalisessa mediassa eri tyyleillä ja fanien näkökulmista. Vanhoja hahmoja voidaan tuoda myös nykyaikaan taiteen kautta. Modit ovat mielenkiintoisin osa fanipuolta, sillä modit voivat tehdä olemassa olevista peleistä täysin erilaisia, visuaalisesti, pelattavuuden kannalta tai tarinallisesti. Modit voivat toimia remastereina, joissa yhdellä tiedostolla fanien tekemiä visuaalisia parannuksia voidaan lisätä peliin uusi visuaalinen pinta.
Opinnäytetyön loppuosassa tekijä toteutti oman remaken dioramana Sly Cooper- pelistä. Suomessa fanituotteiden teko on laillista, kunhan se ei kopioi mitään olemassa olevista töistä eikä vahingoita IP:tä. Diorama toteutettiin Blenderissä ja tekstuurit Substance painterissä. Diorama sijoittuu alkuperäisen pelin lopputaisteluun, jossa pelin päähahmo ja päävihollinen taistelevat tornin yllä. Diorama onnistui hyvin ja pitää alkuperäisen pelin hahmojen perusmuodot ja ideat mukana, mutta tuo ne nykyaikaan uusilla ideoilla. Työ on pääosin intohimoprojekti ja tekijän omien taitojen esittely portfoliota varten.
Yhteenvetona monien fanien ja pelintekijöiden mielestä tärkein asia videopelien uusimisessa on alkuperäisen materiaalin kunnioitus, mutta myös edistäminen vanhasta teknologiasta uuteen sukupolveen. Peleihin voidaan lisätä alkuperäisestä pelistä poistettua materiaalia ja tuoda uusia innovaatioita, kuten pelattavuuden muutoksia. Usein nopeasti tehdyt ja huonosti toimivat uusintaversiot saavat huonoa palautetta, mutta hyvin tehdyt ja kunnioittavat remaket, jotka pitävät alkuperäisen pelin samana, mutta päivitettynä nykyaikaan, saavat erittäin hyvää palautetta. Fanipuolella pelien uusintaversioilla ja modeilla on sama vaikutus: hyvin tehdyt ja alkuperäistä peliä kunnioittavat pelit saavat paljon huomiota ja voivat auttaa pelisarjoja, jotka aika on unohtanut, tulemaan takaisin. Remaket, jotka poikkeavat paljon alkuperäisestä pelistä, myös saavat usein hyvää palautetta, vaikka peliä ei heti voisi yhdistää alkuperäiseen versioon, sillä pelin sydän ja tunnelma ovat vielä mukana. Ilman niitä remaket usein epäonnistuvat.
The thesis also explores the fan side of the game business, which includes fangames, fan remakes, fan art and game mods. The fan side helps old games with updates, the longevity of the product, and keeps up the popularity, and because of that most games get a chance to be experienced by more people and keep the IP alive. Most fangames are passion projects that stick closely to original game with new characters, stories, and visuals with a similar gameplay system. Fan art gives more life to characters and environments from games with new art styles and perspectives and helps to bring up the game on social media. Mods are the most interesting part of fan made content because they can change a game completely and add visual improvements. Mods sometimes even remake games with passionate fans that enhance the visuals on their own.
At the end of the thesis, the author creates his own remake as a diorama from Sly Cooper. In Finland fan content is legally okay if it isn’t copied and does no harm to the IP. The diorama was made using Blender and Substance Painter and it takes place during the final boss fight, where the main character and main villain fight above a tower. The diorama ended up working well and keeps the shapes of the original characters and ideas while bringing the designs to the current generation. The finished product was mostly a passion project and works as a showcase for what the creator can do for their portfolio.
In short, based on many fans and game makers the most important part of remaking a game is respecting the original game while updating it with modern technology. A remake can allow the game makers to add deleted concepts from the original game and bring new innovations like gameplay changes. Usually quick and poorly made remakes get bad feedback and do damage to the brand, but well-made remakes that honor the original game with current-gen updates get great praise. The fan side of video game remakes and mods has the same feedback, well-made and respectful games get more attention and can help game series that time has forgotten to get a new chance. Remakes that differ a lot from the original game also get good feedback even if it is hard to recognize as the same game, because the heart from the original game is still in the remake with the charm and soul, and without those other remakes often fail.