Yhdenvertaisuustyön kehittäminen opiskelijakunnan toiminnassa
Mäkelä, Emma (2023)
Mäkelä, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110011
Tiivistelmä
Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta HUMAKOlla on vahva pohja yhdenvertaisuustyön edistämiseen, mutta siitä puuttuu selkeät toimenpiteet ja tavoitteet. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin järjestön tähänastista yhdenvertaisuustyötä sekä vertailuanalysoitiin muita toimijoita. Lopuksi luotiin opinnäytetyön tuotos eli vuosikello, jonka avulla järjestön yhdenvertaisuustyötä seurataan.
Aluksi käytiin läpi, mikä HUMAKO on, ja mitkä ovat tämän opinnäytetyön tavoitteet, toimenpiteet ja tuotokset. Lisäksi opinnäytetyötä peilattiin laajemmin yhteisöpedagogin kompetensseihin. Yhdenvertaisuuteen liittyvää tietoperustaa käytiin läpi, samoin aiheeseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä ja lainsäädäntöä.
Eri toimijoiden yhdenvertaistyötä tarkasteltiin, ja pyrittiin löytämään niistä myös HUMAKOlle keinoja yhdenvertaisuustyön kehittämiseen. Menetelmänä käytettiin dokumenttianalyysia. Lisäksi analysoitiin järjestön aikaisempaa kyselyaineistoa, jolla pyrittiin kartoittamaan sen viimeaikainen yhdenvertaisuuden tila.
Järjestön toimijoille tehtiin anonyymi kysely, jossa käytettiin menetelmänä laadullista tutkimusta. Kyselyn avulla selvitettiin, mikä on toimijoiden tämänhetkinen käsitys yhdenvertaisuustyöstä ja sen kehittämisestä. Lopuksi toimijoille järjestettiin verkon välityksellä ideointityöpaja eli aivoriihi. Ideointityöpajan pohjalta luotiin valmis vuosikello järjestön käyttöön. Vuosikellosta ilmenee järjestön yhdenvertaisuustyön aikataulu, tehtävät, vastuuhenkilöt ja mittarit. Vuosikellon rinnalle luotiin myös toimintasuunnitelma, jossa avataan laajemmin yhdenvertaisuustyön vuosikellon toimenpiteitä ja ideoita.
Lopuksi tehtiin yhteenveto opinnäytetyössä saavutetuista tutkimustuloksista ja tuotoksista. Lisäksi tehtiin itsearviointi opinnäytetyön merkityksellisyydestä ja pohdittiin yhdenvertaisuuden kehittämisen merkitystä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tuotoksesta eli vuosikellosta luotiin sellainen, jota myös muut järjestöt voivat tarvittaessa hyödyntää omassa toiminnassaan. Opinnäytetyön tarkoitus on hyödyttää paitsi tilaajaa, myös muita järjestöjä sekä yhteisöpedagogeja työssään.
Aluksi käytiin läpi, mikä HUMAKO on, ja mitkä ovat tämän opinnäytetyön tavoitteet, toimenpiteet ja tuotokset. Lisäksi opinnäytetyötä peilattiin laajemmin yhteisöpedagogin kompetensseihin. Yhdenvertaisuuteen liittyvää tietoperustaa käytiin läpi, samoin aiheeseen liittyviä ajankohtaisia ilmiöitä ja lainsäädäntöä.
Eri toimijoiden yhdenvertaistyötä tarkasteltiin, ja pyrittiin löytämään niistä myös HUMAKOlle keinoja yhdenvertaisuustyön kehittämiseen. Menetelmänä käytettiin dokumenttianalyysia. Lisäksi analysoitiin järjestön aikaisempaa kyselyaineistoa, jolla pyrittiin kartoittamaan sen viimeaikainen yhdenvertaisuuden tila.
Järjestön toimijoille tehtiin anonyymi kysely, jossa käytettiin menetelmänä laadullista tutkimusta. Kyselyn avulla selvitettiin, mikä on toimijoiden tämänhetkinen käsitys yhdenvertaisuustyöstä ja sen kehittämisestä. Lopuksi toimijoille järjestettiin verkon välityksellä ideointityöpaja eli aivoriihi. Ideointityöpajan pohjalta luotiin valmis vuosikello järjestön käyttöön. Vuosikellosta ilmenee järjestön yhdenvertaisuustyön aikataulu, tehtävät, vastuuhenkilöt ja mittarit. Vuosikellon rinnalle luotiin myös toimintasuunnitelma, jossa avataan laajemmin yhdenvertaisuustyön vuosikellon toimenpiteitä ja ideoita.
Lopuksi tehtiin yhteenveto opinnäytetyössä saavutetuista tutkimustuloksista ja tuotoksista. Lisäksi tehtiin itsearviointi opinnäytetyön merkityksellisyydestä ja pohdittiin yhdenvertaisuuden kehittämisen merkitystä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tuotoksesta eli vuosikellosta luotiin sellainen, jota myös muut järjestöt voivat tarvittaessa hyödyntää omassa toiminnassaan. Opinnäytetyön tarkoitus on hyödyttää paitsi tilaajaa, myös muita järjestöjä sekä yhteisöpedagogeja työssään.