Utomhuspedagogikens inverkan på familjens välmående i småbarnspedagogigiken
Lumislahti, Monika (2023)
Lumislahti, Monika
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313411
Tiivistelmä
Utomhuspedagogik har blivit attraktivt i småbarnspedagogiken. Daghem bildar utomhuspedagogiska grupper och nya naturdaghem grundas. Syftet med denna studie är att utreda om utomhuspedagogik påverkar småbarns hälsa och välbefinnande och i sådana fall på vilket sätt, samt om utomhuspedagogiken på barnets daghem har påverkan till familjens välmående. Som teoretisk utgångspunkt har använts Fröbels och Vygotskis tankar om barnets utveckling i tidiga barndomen. Friedrich Fröbels tankar påverkar fortfarande starkt i den finska småbarnspedagogiken. Fröbels starka tanke var att naturen för samman barnet med lärandet. Vygotski har en sociokulturell syn då man utvärderar barnets utvecklingsnivå. Han tänkte att kunskapen finns inte direkt i barnet utan kunskapen finns i miljön där barnet vistas. Jag har använt mig av kvalitativ forskningsmetod och utrett föräldrarnas upplevelser genom enkät. Till enkäten har deltagit föräldrar som har haft sitt barn i utomhusgrupp året 2022 i småbarnspedagogiken. Enkäten har analyserats genom kvalitativ innehållsanalys. Innehållsanalysen tyder på att utomhuspedagogiken har en inverkan på småbarns hälsa och välmående. Analysen hämtade även fram att hela familjens välmående påverkas. Fördelar om utomhusverksamhet bland småbarn fanns många. Analysen har hämtat fram behov av att öka på information och delaktighet för familjer i småbarnspedagogiken. Utomhuspedagogiken är ett pedagogiskt verktyg som motiverar barn att lära sig och den hämtar förändring till alla familjemedlemmars välmående.