Kirkon nuorisotyönohjaajana työssä kehittyminen muuttuvassa ajassa
Peltoniemi, Maija-Leena (2023)
Peltoniemi, Maija-Leena
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614665
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö kuuluu toiminnallisiin opinnäytetöihin. Toimeksiantaja oli Kärsämäen seurakunta. Työn aiheena tutkittiin kirkon nuorisotyönohjaajana työssä kehittymistä muuttuvassa ajassa. Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia kysymyksiin: Miten opiskelija kehittyi seurakunnan nuorisotyönohjaajana työn eri osa-alueissa? Miten yhteistyö auttoi nuorisotyönohjaajaa työtehtävien hoitamisessa? Löytyikö menetelmiä ajankäytön hallintaan? Miten lähi- ja etätyön vaihtelu näkyi työnkuvassa ja sen muuttumisessa?
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui seurakunnan perustehtävän ja kristillisen kasvatuksen ympärille nuorisotyöntekijän eri työalojen erityisosaamista korostaen.
Opinnäytetyö kirjoitettiin päiväkirjamaisesti. Opiskelijan työskentelyä ja työssä kehittymistä seurattiin 12 viikon ajan ammatillisen kasvun näkökulmasta. Näin saatiin aikaan realistinen kuvaus siitä, mitä seurakunnan nuorisotyönohjaajan työnkuvaan kuuluu. Työnkuvan analyysin, ajankäytön hallinnan ja yhteistyömahdollisuuksien kirjaamisen avulla löydettiin osaamisalueita ja kehityshaasteita. Tarkasteltiin myös, miten lähi- ja etätyön vaihtelu näkyi työnkuvassa. Jakson päätteeksi havaintoihin perustuen analysoitiin omaa työssä kehittymistä ja oppimista, joka kirjattiin pohdintaan.
Seurantajakson aikana selvisi yhteistyön merkitys voimavarana. Yhteistyön avulla mahdollistuivat monet tilaisuudet, ja eri alojen ammattiosaaminen tuki omaa työskentelyä. Lähi- ja etätyön vaihtelu työnkuvassa helpotti paikasta riippumattoman työn suunnittelua ja lisäsi resursseja lähityöhön. Aamunavaukset muuttuivat lähityöstä etätyöksi ja ne toteutettiin videotallenteiden avulla. Seurantajakson aikana haasteena oli ajankäyttö ja sen suunnittelu. Paras menetelmä ajankäytön hallintaan löytyi vuosikellosta. Erilaiset suunnitelmat ja lukujärjestykset myös tukivat työskentelyä. Opiskelija kehittyi kaikilla eri työn osa-alueilla seurakunnan nuorisotyönohjaajana. Työnkuvan epäkohtia myös kehitettiin vastaamaan paremmin tämän päivän vaatimuksia.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui seurakunnan perustehtävän ja kristillisen kasvatuksen ympärille nuorisotyöntekijän eri työalojen erityisosaamista korostaen.
Opinnäytetyö kirjoitettiin päiväkirjamaisesti. Opiskelijan työskentelyä ja työssä kehittymistä seurattiin 12 viikon ajan ammatillisen kasvun näkökulmasta. Näin saatiin aikaan realistinen kuvaus siitä, mitä seurakunnan nuorisotyönohjaajan työnkuvaan kuuluu. Työnkuvan analyysin, ajankäytön hallinnan ja yhteistyömahdollisuuksien kirjaamisen avulla löydettiin osaamisalueita ja kehityshaasteita. Tarkasteltiin myös, miten lähi- ja etätyön vaihtelu näkyi työnkuvassa. Jakson päätteeksi havaintoihin perustuen analysoitiin omaa työssä kehittymistä ja oppimista, joka kirjattiin pohdintaan.
Seurantajakson aikana selvisi yhteistyön merkitys voimavarana. Yhteistyön avulla mahdollistuivat monet tilaisuudet, ja eri alojen ammattiosaaminen tuki omaa työskentelyä. Lähi- ja etätyön vaihtelu työnkuvassa helpotti paikasta riippumattoman työn suunnittelua ja lisäsi resursseja lähityöhön. Aamunavaukset muuttuivat lähityöstä etätyöksi ja ne toteutettiin videotallenteiden avulla. Seurantajakson aikana haasteena oli ajankäyttö ja sen suunnittelu. Paras menetelmä ajankäytön hallintaan löytyi vuosikellosta. Erilaiset suunnitelmat ja lukujärjestykset myös tukivat työskentelyä. Opiskelija kehittyi kaikilla eri työn osa-alueilla seurakunnan nuorisotyönohjaajana. Työnkuvan epäkohtia myös kehitettiin vastaamaan paremmin tämän päivän vaatimuksia.