Lapsen psyykkinen trauma ja vuorovaikutus hoitotyössä : verkkokurssi Skholelle
Kuusela, Eveliina; Ukonaho, Jessica (2023)
Kuusela, Eveliina
Ukonaho, Jessica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220861
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa selkeä ja käytännönläheinen verkkokurssi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille sekä opiskelijoille. Sähköisen koulutusmateriaalin tavoitteena on lisätä psyykkisesti traumatisoituneiden lasten kanssa työskentelevien ammattilaisten vuorovaikutusosaamista hoitotyössä. Vuorovaikutus on hoitotyön toteuttamisen kannalta olennainen työväline, koska sen avulla voidaan rakentaa yhteys potilaaseen.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä toimeksiantajan, Skhole Oy:n kanssa. Opinnäytetyön raportin teoreettinen viitekehys koostuu lapsen psyykkisen trauman määritelmästä, vuorovaikutuksen tärkeydestä sekä erilaisista näyttöön perustuvista vuorovaikutusmenetelmistä, kuten kuvakommunikaatiosta, leikeistä ja peleistä. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys perustuu tutkittuun tietoon, joka on kerätty luotettavista lähteistä, kuten asiantuntijoiden luennoista sekä alan kirjallisuudesta. Teoriaa on hyödynnetty verkkokurssin traumateoriaa käsittelevässä osiossa ja vuorovaikutusmenetelmien teoriaa erilaisten vuorovaikutusmenetelmien osiossa. Opinnäytetyön raportin liitteistä löytyy kuvakaappaus verkkokurssin sisällöstä.
Hoitotyössä on tärkeää hallita erilaiset vuorovaikutuskeinot sekä ymmärtää traumatisoituneen lapsen sensitiivisen kohtaamisen merkitys. Opinnäytetyömme tuloksena syntyi tutkittuun tietoon pohjautuva, tiivis ja käytännönläheinen verkkokurssi Skholen oppimisympäristöön, jonka avulla jatkokouluttautuminen ja ammatillinen kehitys on mahdollista. Tulevaisuudessa jatkotutkimusta voidaan tehdä esimerkiksi traumojen ennalta ehkäisemisestä, varhaisen puuttumisen mallista ja yhteneväisistä vuorovaikutusmenetelmistä.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä toimeksiantajan, Skhole Oy:n kanssa. Opinnäytetyön raportin teoreettinen viitekehys koostuu lapsen psyykkisen trauman määritelmästä, vuorovaikutuksen tärkeydestä sekä erilaisista näyttöön perustuvista vuorovaikutusmenetelmistä, kuten kuvakommunikaatiosta, leikeistä ja peleistä. Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys perustuu tutkittuun tietoon, joka on kerätty luotettavista lähteistä, kuten asiantuntijoiden luennoista sekä alan kirjallisuudesta. Teoriaa on hyödynnetty verkkokurssin traumateoriaa käsittelevässä osiossa ja vuorovaikutusmenetelmien teoriaa erilaisten vuorovaikutusmenetelmien osiossa. Opinnäytetyön raportin liitteistä löytyy kuvakaappaus verkkokurssin sisällöstä.
Hoitotyössä on tärkeää hallita erilaiset vuorovaikutuskeinot sekä ymmärtää traumatisoituneen lapsen sensitiivisen kohtaamisen merkitys. Opinnäytetyömme tuloksena syntyi tutkittuun tietoon pohjautuva, tiivis ja käytännönläheinen verkkokurssi Skholen oppimisympäristöön, jonka avulla jatkokouluttautuminen ja ammatillinen kehitys on mahdollista. Tulevaisuudessa jatkotutkimusta voidaan tehdä esimerkiksi traumojen ennalta ehkäisemisestä, varhaisen puuttumisen mallista ja yhteneväisistä vuorovaikutusmenetelmistä.