Festivaalin järjestäminen uudessa lokaatiossa case Hoodfest Kuopio 2021
Löytynoja, Miika (2023)
Löytynoja, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060822785
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä siihen, miten keskikokoinen, muutaman tuhannen ihmisen, festivaali siirretään lokaatiosta toiseen siten, että festivaali pysyy edelleen elinvoimaisena. Opinnäytetyössä perehdytään siihen, mitä asioita tulee ottaa huomioon tällaisessa prosessissa ja mitkä ovat prosessin haasteita. Opinnäytetyön laatijalla on omakohtaista kokemusta erilaisten tapahtumien järjestämisestä yli kymmenen vuoden ajalta ja erilaisten festivaalien järjestämisestä yli viiden vuoden ajalta, joten opinnäytetyön runko rakentuu omakohtaisten kokemusten pohjalta käyttäen esimerkkinä Hoodfest Kuopio 2021 -festivaalia.
Opinnäytetyötä varten on lisäksi haastateltu useita muita festivaalikentän toimijoita, festivaalijohtajia, tuotanto-, markkinointi- ja henkilöstöpäälliköitä, teknikoita ja muita henkilöitä, jotka työskentelevät intensiivisesti festivaalien parissa. Näiden haastatteluiden pohjalta nostetaan esiin oleellisia asioita tällaiseen prosessiin liittyen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia eräänlaisena oppaana muille festivaalialan toimijoille sen suhteen, että miten festivaalin järjestämispaikan muutos tehdään järkevästi. Opinnäytetyössä perehdytään festivaalin tuotannon eri osa-alueisiin sekä pohdiskellaan markkinoinnin ja viestinnän merkitystä tällaisessa prosessissa. Opinnäytetyössä esitellään case Hoodfest Kuopio 2021 -festivaaliin peilaten, miten tällainen prosessi tehtiin erittäin onnistuneesti.
Opinnäytetyötä varten on lisäksi haastateltu useita muita festivaalikentän toimijoita, festivaalijohtajia, tuotanto-, markkinointi- ja henkilöstöpäälliköitä, teknikoita ja muita henkilöitä, jotka työskentelevät intensiivisesti festivaalien parissa. Näiden haastatteluiden pohjalta nostetaan esiin oleellisia asioita tällaiseen prosessiin liittyen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia eräänlaisena oppaana muille festivaalialan toimijoille sen suhteen, että miten festivaalin järjestämispaikan muutos tehdään järkevästi. Opinnäytetyössä perehdytään festivaalin tuotannon eri osa-alueisiin sekä pohdiskellaan markkinoinnin ja viestinnän merkitystä tällaisessa prosessissa. Opinnäytetyössä esitellään case Hoodfest Kuopio 2021 -festivaaliin peilaten, miten tällainen prosessi tehtiin erittäin onnistuneesti.