Graafinen ohjeisto perustettavalle yritykselle
Indren, Marika (2010)
Indren, Marika
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090125240
Tiivistelmä
Opinnäytetyön idea kehittyi henkilökohtaisesta innostuksesta perustaa lemmikkialan yritys tulevaisuudessa. Tavoitteena oli luoda yritykselle kilpailijoista erottuva ja persoonallinen visuaalinen ilme, joka kertoo yrityksen toimialasta ja arvoista. Väri ja typografia –valintojen jälkeen luotiin yritystunnus, jonka ympärille rakentui graafinen ohjeisto. Opinnäytetyön aikana yritykselle määriteltiin myös toimiajatus, kohderyhmä ja valittiin toiminimi.
Teoreettinen viitekehys käsittelee visuaalista markkinointia ja sen merkityksestä yritykselle, visuaalisen ilmeen suunnittelua ja graafista ohjeistoa. Visuaalisen markkinoinnin osalta on esitelty sen lähtökohtia ja merkitystä yrityskuvan muodostumiselle. Visuaalisen ilmeen suunnittelua on käsitelty taiton, sommittelun, värin, typografian ja kuvan näkökulmista. Lisäksi graafisesta ohjeistosta on kerrottu sen tarkoituksesta ja sisällöstä.
Opinnäytetyön tuloksina syntyivät opinnäytetyöraportti ja graafinen ohjeisto. Graafinen ohjeisto kertoo, kuinka valittuja elementtejä käytetään eri tilanteissa, jotta visuaalinen ilme pysyisi yhtenäisenä nyt ja tulevaisuudessa. Se myös tukee yrityksen tavoitteita yrityksen näkyvyyden parantamiseksi ja asiakaskunnan lisäämiseksi. Ohjeisto on suunniteltu yritystunnuksen ympärille ja se sisältää määrittelyt käytettävistä väreistä, typografiasta ja sommittelusta. Ohjeistossa on ohjeet käyntikortin, lomakepohjan, kirjekuoren sekä PowerPoint-kalvopohjan luomiseen. The idea for this thesis was developed as a result of personal interest in the idea to start pets related business in the future. The aim was to create a distinctive personal visual identity which tells the company's functions and values. After the color and typography choices a corporate logo was created on the basis of which graphic manual was prepared. During the process of this thesis, the idea, target group and trade name were specified.
The theoretical framework deals with visual marketing and its importance for the company as well as visual planning and graphic design guidelines. As for visual marketing, its starting points and importance for corporate image formation are discussed. Designing visual identity involves layout, composition, colors, typography and image. In addition, the purpose and content of graphic guidelines are presented.
As a result, a thesis report and graphic guidelines were prepared. The graphic guidelines explain how the selected elements are used in different situations in order to keep the visual appearance consistent now and in the future. It also supports the company in its efforts to improve visibility and increase customer base. The graphic guidelines have been designed on the basis of the company logo and it contains the possible colors, typography and composition. The guidelines include instructions to create a business card, form template, envelope and Powerpoint template.
Teoreettinen viitekehys käsittelee visuaalista markkinointia ja sen merkityksestä yritykselle, visuaalisen ilmeen suunnittelua ja graafista ohjeistoa. Visuaalisen markkinoinnin osalta on esitelty sen lähtökohtia ja merkitystä yrityskuvan muodostumiselle. Visuaalisen ilmeen suunnittelua on käsitelty taiton, sommittelun, värin, typografian ja kuvan näkökulmista. Lisäksi graafisesta ohjeistosta on kerrottu sen tarkoituksesta ja sisällöstä.
Opinnäytetyön tuloksina syntyivät opinnäytetyöraportti ja graafinen ohjeisto. Graafinen ohjeisto kertoo, kuinka valittuja elementtejä käytetään eri tilanteissa, jotta visuaalinen ilme pysyisi yhtenäisenä nyt ja tulevaisuudessa. Se myös tukee yrityksen tavoitteita yrityksen näkyvyyden parantamiseksi ja asiakaskunnan lisäämiseksi. Ohjeisto on suunniteltu yritystunnuksen ympärille ja se sisältää määrittelyt käytettävistä väreistä, typografiasta ja sommittelusta. Ohjeistossa on ohjeet käyntikortin, lomakepohjan, kirjekuoren sekä PowerPoint-kalvopohjan luomiseen.
The theoretical framework deals with visual marketing and its importance for the company as well as visual planning and graphic design guidelines. As for visual marketing, its starting points and importance for corporate image formation are discussed. Designing visual identity involves layout, composition, colors, typography and image. In addition, the purpose and content of graphic guidelines are presented.
As a result, a thesis report and graphic guidelines were prepared. The graphic guidelines explain how the selected elements are used in different situations in order to keep the visual appearance consistent now and in the future. It also supports the company in its efforts to improve visibility and increase customer base. The graphic guidelines have been designed on the basis of the company logo and it contains the possible colors, typography and composition. The guidelines include instructions to create a business card, form template, envelope and Powerpoint template.