Myynnin budjetoinnin ja seurannan työkalu toimeksiantajayritykselle
Koskela, Tomi; Valtonen, Okko (2011)
Koskela, Tomi
Valtonen, Okko
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092826517
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö sisältää kehittämistehtävän. Tämän työn kehittämistehtäviä olivat myynnin budjetoinnin ja seurannan työkalun toteutus sekä käyttöoppaiden laatiminen toimeksiantajayritykselle. Toimeksiantajayritys on oululainen pk-yritys, joka on erikoistunut langattoman viestinnän ratkaisuihin ja niiden ylläpitoon.
Yrityksessä myyntibudjetti on aiemmin laadittu kuukausitasolla eikä sitä ole ollut mahdollista seurata myyjäkohtaisesti. Yrityksessä on jatkossa tarkoitus laatia ja seurata myyntibudjettia viikkotasolla myyntiryhmittäin ja myyjittäin, joten myyjien käyttöön tarvittiin työkalu myyntien seurantaan. Yhtenäisen, koko yrityksen käytössä olevan työkalun avulla yrityksen johdossa haluttiin myös saada apua myyntibudjetin laadintaan, tavoitteiden asetantaan ja seurantaan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu budjeteista ja budjetoinnista kertovasta lähdekirjallisuudesta. Pää- ja osabudjetteja käsittelevässä tietoperustan osassa keskitytään erityisesti myyntibudjettiin ja sen laatimiseen. Myynnin budjetointi ja seurantatyökalun suunnittelussa hyödynnettiin lähdekirjallisuudesta saatuja tietoja, yrityksen johdon kanssa käytyjä keskusteluita sekä tekijöiden omaa oppimista.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuloksena laadittiin Microsoft Excel-pohjainen myynnin budjetoinnin ja seurannan työkalu. Työkalu jakautuu kolmeen tasoon, joita ovat myyjä-, myyntiryhmä- sekä pääkäyttäjä. Työkalusta pyrittiin suunnittelemaan mahdollisimman automaattinen, jotta sen käyttö on yksinkertaista ja vaivatonta. Työkalun käytön tueksi laadittiin käyttöoppaat sekä myyjille että pääkäyttäjälle. Työkalun tehokkaalla käytöllä yritys saa kaipaamaansa yhtenäisyyttä ja tarkkuutta myyntibudjettinsa laadintaan ja seurantaan yrityksen eri tasoilla. Työkalun avulla myös työntekijöillä on mahdollista tarkkailla myyntiensä kehitystä entistä paremmin.
Jatkokehitysideana esitämme integroidun sähköisen toiminnanohjausjärjestelmän tarpeellisuuden kartoittamista yritykselle. Tämän tueksi sopisi tutkimus siitä, millainen järjestelmä vastaisi parhaiten toimeksiantajayrityksen tarpeita. A functional thesis entails a development task. Developing a sales budgeting and tracking tool as well as preparing a user’s guide for an assigner company are the development tasks of this thesis. The assigner is an Oulu based SME specialized in wireless communication solutions and maintenance.
The sales budget of the company has previously been prepared on a monthly basis and it has not been possible to track the sales figures of each individual salesperson. The company is in the future to plan and monitor its sales budget on a weekly basis on salesperson- and sales team-specific levels, so the salespeople need a tool to monitor their individual sales. With a uniform tool that can be used company-wide, the management also wanted to make sales budget formulation, monitoring and target setting easier.
The theoretical background of this thesis is based on source literature concerning budgets and budgeting. The chapter discussing main and sub-budgets is concentrated especially on sales budgets and their preparation. The information obtained from the source literature, discussions with the company’s management and the learning process of the authors were utilized when planning the sales budgeting and tracking tool.
The functional part of this thesis resulted in a Microsoft Excel-based tool for sales budgeting and tracking. The tool can be divided into three levels which are individual salespeople, sales teams and the main user. The aim was to create a tool as automated as possible, so it would be simple and straightforward to use. To support the use of the tool, user’s guides were prepared for both the main user and the sales staff. By using this tool effectively, the company will get the needed uniformity and accuracy into its sales budget planning and tracking processes on the different levels of the company. This tool also enables employees to follow the development of their own sales more accurately.
As an idea for further development we propose the evaluation of the need for an integrated electric enterprise resource planning (ERP) system for the company. Researching what type of a system would best reflect the needs of this company would support this idea.
Yrityksessä myyntibudjetti on aiemmin laadittu kuukausitasolla eikä sitä ole ollut mahdollista seurata myyjäkohtaisesti. Yrityksessä on jatkossa tarkoitus laatia ja seurata myyntibudjettia viikkotasolla myyntiryhmittäin ja myyjittäin, joten myyjien käyttöön tarvittiin työkalu myyntien seurantaan. Yhtenäisen, koko yrityksen käytössä olevan työkalun avulla yrityksen johdossa haluttiin myös saada apua myyntibudjetin laadintaan, tavoitteiden asetantaan ja seurantaan.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu budjeteista ja budjetoinnista kertovasta lähdekirjallisuudesta. Pää- ja osabudjetteja käsittelevässä tietoperustan osassa keskitytään erityisesti myyntibudjettiin ja sen laatimiseen. Myynnin budjetointi ja seurantatyökalun suunnittelussa hyödynnettiin lähdekirjallisuudesta saatuja tietoja, yrityksen johdon kanssa käytyjä keskusteluita sekä tekijöiden omaa oppimista.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tuloksena laadittiin Microsoft Excel-pohjainen myynnin budjetoinnin ja seurannan työkalu. Työkalu jakautuu kolmeen tasoon, joita ovat myyjä-, myyntiryhmä- sekä pääkäyttäjä. Työkalusta pyrittiin suunnittelemaan mahdollisimman automaattinen, jotta sen käyttö on yksinkertaista ja vaivatonta. Työkalun käytön tueksi laadittiin käyttöoppaat sekä myyjille että pääkäyttäjälle. Työkalun tehokkaalla käytöllä yritys saa kaipaamaansa yhtenäisyyttä ja tarkkuutta myyntibudjettinsa laadintaan ja seurantaan yrityksen eri tasoilla. Työkalun avulla myös työntekijöillä on mahdollista tarkkailla myyntiensä kehitystä entistä paremmin.
Jatkokehitysideana esitämme integroidun sähköisen toiminnanohjausjärjestelmän tarpeellisuuden kartoittamista yritykselle. Tämän tueksi sopisi tutkimus siitä, millainen järjestelmä vastaisi parhaiten toimeksiantajayrityksen tarpeita.
The sales budget of the company has previously been prepared on a monthly basis and it has not been possible to track the sales figures of each individual salesperson. The company is in the future to plan and monitor its sales budget on a weekly basis on salesperson- and sales team-specific levels, so the salespeople need a tool to monitor their individual sales. With a uniform tool that can be used company-wide, the management also wanted to make sales budget formulation, monitoring and target setting easier.
The theoretical background of this thesis is based on source literature concerning budgets and budgeting. The chapter discussing main and sub-budgets is concentrated especially on sales budgets and their preparation. The information obtained from the source literature, discussions with the company’s management and the learning process of the authors were utilized when planning the sales budgeting and tracking tool.
The functional part of this thesis resulted in a Microsoft Excel-based tool for sales budgeting and tracking. The tool can be divided into three levels which are individual salespeople, sales teams and the main user. The aim was to create a tool as automated as possible, so it would be simple and straightforward to use. To support the use of the tool, user’s guides were prepared for both the main user and the sales staff. By using this tool effectively, the company will get the needed uniformity and accuracy into its sales budget planning and tracking processes on the different levels of the company. This tool also enables employees to follow the development of their own sales more accurately.
As an idea for further development we propose the evaluation of the need for an integrated electric enterprise resource planning (ERP) system for the company. Researching what type of a system would best reflect the needs of this company would support this idea.