DIGITAALISTEN INFONÄYTTÖJEN SAAVUTETTAVUUS SAIRAALAYMPÄRISTÖSSÄ
Penttinen, Juha (2023)
Penttinen, Juha
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092926557
Tiivistelmä
Digitaaliset infonäytöt ovat elektronisia näyttöjä, jotka on tarkoitettu tiedon esittämiseen ja jakamiseen erilaisissa ympäristöissä. Sairaalaympäristöissä näytöt ovat osa potilasohjausta ja vaikuttavat potilaan kuntoutumiseen. Sairaalaympäristöissä infonäytöt voivat olla sijoitettuina eri paikkoihin kuten odotustiloihin, osastoille, käytäville tai ruokailutiloihin. Digitaalisten infonäyttöjen välityksellä voidaan esittää erilaisia tietoja kuten potilasohjeita, tiedotteita, aikatauluja, terveysvalistusta tai muuta sopivaa sisältöä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat digitaalisten infonäyttöjen sisällön saavutettavuuteen sairaalaympäristön erityisolosuhteet parhaalla tavalla huomioiden.
Opinnäytetyö oli menetelmältään laadullinen tutkimus. Tutkimuskohteena oli valikoitu otanta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Oulun yliopistollisen sairaalan psykiatrian tulosalueen digitaalisten infonäyttöjen parissa työskentelevistä henkilöistä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia analyysimenetelmänä käyttäen.
Haastateltavat nostivat esille selkeän ja helppolukuisen tekstin merkityksen, tekstuaalisen äänensävyn huomioimisen ja visuaalisten elementtien käytön tasapainon digitaalisten infonäyttöjen kautta tapahtuvassa viestinnässä. Haastatteluissa nousi esille myös organisaation äänensävyn välittyminen, joka oli yksi osa potilasta tukevan ja kuntouttavan viestintätavan muodostamisen kokonaisuudessa.
Tutkimuksen johtopäätöksissä havaittiin kehitystarpeita paremmalle käyttäjäkoulutukselle, organisaation kautta tapahtuvalle johtamiselle sekä infonäyttöjen sijoittelun strategiselle ja kohdennetulle suunnittelulle. Tutkimustulokset vahvistavat tarpeen jatkotoimenpiteille saavutettavuuden parantamiseksi, jotta digitaaliset infonäytöt voivat tehokkaasti palvella infonäyttöjen katsojia tiedon vastaanottamisessa ja viestinnässä. Digital info screens are electronic screens intended for presenting and sharing information in various environments. In hospital environments, info screens are part of patient guidance and affect the patient's rehabilitation in hospital environments, info screens can be placed in different places such as waiting rooms, wards, corridors, or dining rooms. Various information such as patient instructions, bulletins, timetables, health education or other suitable content can be presented via digital info screens.
The purpose of this thesis was to find out which factors affect the accessibility of the content of digital information displays, considering the special conditions of the hospital environment in the best way.
The thesis was made with a qualitative research method. The research object was a selected sample of people working with the digital information displays of the psychiatric wards of the Oulu University Hospital in the wellbeing services county of Northern Ostrobothnia. A semi-structured thematic interview was used as the data collection method. The material was analysed using inductive content analysis as an analysis method.
The interviewees highlighted the importance of clear and easy-to-read text, attention to the textual tone, and the balance of the use of visual elements in communication through digital information displays. The organization's tone of voice was also highlighted in the interviews, which was one part of the larger picture of developing communication methods for supporting and rehabilitating the patients.
The study's conclusions identified development needs for better user training, management through the organization, and strategic and targeted planning of the placement of information displays. The research results confirm the need for further measures to improve accessibility, so that digital information displays can effectively serve information display viewers in receiving information.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat digitaalisten infonäyttöjen sisällön saavutettavuuteen sairaalaympäristön erityisolosuhteet parhaalla tavalla huomioiden.
Opinnäytetyö oli menetelmältään laadullinen tutkimus. Tutkimuskohteena oli valikoitu otanta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Oulun yliopistollisen sairaalan psykiatrian tulosalueen digitaalisten infonäyttöjen parissa työskentelevistä henkilöistä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia analyysimenetelmänä käyttäen.
Haastateltavat nostivat esille selkeän ja helppolukuisen tekstin merkityksen, tekstuaalisen äänensävyn huomioimisen ja visuaalisten elementtien käytön tasapainon digitaalisten infonäyttöjen kautta tapahtuvassa viestinnässä. Haastatteluissa nousi esille myös organisaation äänensävyn välittyminen, joka oli yksi osa potilasta tukevan ja kuntouttavan viestintätavan muodostamisen kokonaisuudessa.
Tutkimuksen johtopäätöksissä havaittiin kehitystarpeita paremmalle käyttäjäkoulutukselle, organisaation kautta tapahtuvalle johtamiselle sekä infonäyttöjen sijoittelun strategiselle ja kohdennetulle suunnittelulle. Tutkimustulokset vahvistavat tarpeen jatkotoimenpiteille saavutettavuuden parantamiseksi, jotta digitaaliset infonäytöt voivat tehokkaasti palvella infonäyttöjen katsojia tiedon vastaanottamisessa ja viestinnässä.
The purpose of this thesis was to find out which factors affect the accessibility of the content of digital information displays, considering the special conditions of the hospital environment in the best way.
The thesis was made with a qualitative research method. The research object was a selected sample of people working with the digital information displays of the psychiatric wards of the Oulu University Hospital in the wellbeing services county of Northern Ostrobothnia. A semi-structured thematic interview was used as the data collection method. The material was analysed using inductive content analysis as an analysis method.
The interviewees highlighted the importance of clear and easy-to-read text, attention to the textual tone, and the balance of the use of visual elements in communication through digital information displays. The organization's tone of voice was also highlighted in the interviews, which was one part of the larger picture of developing communication methods for supporting and rehabilitating the patients.
The study's conclusions identified development needs for better user training, management through the organization, and strategic and targeted planning of the placement of information displays. The research results confirm the need for further measures to improve accessibility, so that digital information displays can effectively serve information display viewers in receiving information.