Saapumiskokemuksen kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa – Case Crowd Collective Finland Oy
Mervola, Venny (2023)
Mervola, Venny
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426860
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin uusien työntekijöiden saapumiskokemusta kohdeyrityksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli entisestään kehittää saapumiskokemusta. Tavoitteena oli kartoittaa saapumiskokemuksen nykytila kohdeyrityksessä, tunnistaa potentiaalisia kehittämiskohteita sekä luoda niihin ratkaisuehdotuksia. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Crowd Collective Finland Oy:lle. Opinnäytetyön tulokset tuottavat toimeksiantajalle liiketoiminnallista hyötyä tarjoten arvokasta tietoa saapumiskokemuksen nykytilasta ja sen kehittämismahdollisuuksista. Tämä mahdollistaa toimeksiantajalle työntekijöiden sitoutumisen ja tyytyväisyyden parantamisen.
Tämän opinnäytetyön tutkimus on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö, ja sen toteuttamisessa käytettiin laadullista lähestymistapaa. Tutkimusmenetelminä toimivat puolistrukturoidut teemahaastattelut, teoriaohjaava sisällönanalyysi sekä työpaja. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin saapumiskokemusta sen muodostumisen ja merkityksen näkökulmasta sekä tarkasteltiin tekijöitä, jotka luovat positiivista saapumiskokemusta sekä ennen työsuhteen alkua että sen alussa. Tietoperustassa käytiin läpi myös saapumiskokemuksen yläkäsitettä, työntekijäkokemusta sekä siihen vaikuttavaa organisaatiokulttuuria. Näiden lisäksi tarkasteltiin kohdeyrityksen saapumiskokemuksen luomisen ja johtamisen nykytilaa taustahaastatteluilla kerätyn tiedon perusteella.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohdeyrityksen uusien työntekijöiden saapumiskokemus on positiivinen ja pääosin hyvin toteutettu. Kohdeyritys on onnistunut luomaan hakijaystävällisen rekrytointiprosessin ja positiivisen ensivaikutelman. Uusi työntekijä otetaan erinomaisesti osaksi työyhteisöä. Avoin ja keskustelunomainen työilmapiiri, yhteinen tekeminen sekä vapauden tunne toimivat keskeisinä tekijöinä positiivisen saapumiskokemuksen luomisessa. Kehitysehdotuksina esitettiin muun muassa työnantajabrändin parantamista, crowd-toiminnan selkeyttämistä ja tuen jatkamista uusille työntekijöille työsuhteen alussa.
Tämän opinnäytetyön tutkimus on muodoltaan tutkimuksellinen kehittämistyö, ja sen toteuttamisessa käytettiin laadullista lähestymistapaa. Tutkimusmenetelminä toimivat puolistrukturoidut teemahaastattelut, teoriaohjaava sisällönanalyysi sekä työpaja. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin saapumiskokemusta sen muodostumisen ja merkityksen näkökulmasta sekä tarkasteltiin tekijöitä, jotka luovat positiivista saapumiskokemusta sekä ennen työsuhteen alkua että sen alussa. Tietoperustassa käytiin läpi myös saapumiskokemuksen yläkäsitettä, työntekijäkokemusta sekä siihen vaikuttavaa organisaatiokulttuuria. Näiden lisäksi tarkasteltiin kohdeyrityksen saapumiskokemuksen luomisen ja johtamisen nykytilaa taustahaastatteluilla kerätyn tiedon perusteella.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohdeyrityksen uusien työntekijöiden saapumiskokemus on positiivinen ja pääosin hyvin toteutettu. Kohdeyritys on onnistunut luomaan hakijaystävällisen rekrytointiprosessin ja positiivisen ensivaikutelman. Uusi työntekijä otetaan erinomaisesti osaksi työyhteisöä. Avoin ja keskustelunomainen työilmapiiri, yhteinen tekeminen sekä vapauden tunne toimivat keskeisinä tekijöinä positiivisen saapumiskokemuksen luomisessa. Kehitysehdotuksina esitettiin muun muassa työnantajabrändin parantamista, crowd-toiminnan selkeyttämistä ja tuen jatkamista uusille työntekijöille työsuhteen alussa.