Delaktighet inom småbarnspedagogiken: en kvantitativ analys av barns roll i verksamhetsplaneringen
Backlund, Per Axel Thomasson (2023)
Backlund, Per Axel Thomasson
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023103028165
Tiivistelmä
Detta är ett beställningsarbete av Helsingfors stad ämnat att undersöka hur delaktiga barn är i verksamhetsplaneringen som innefattar vardagen på daghemmen. Det är personalen från enbart svenskspråkiga daghem med grupper på barn från 3–5 år som varit målgruppen i detta lärdomsprov. Val av metod är kvantitativ undersökning i formen av en utskickad elektronisk enkät med fasta svarsalternativ samt en öppen fråga. Som bakgrund för arbetet står bl.a. styrdokumenten för småbarnspedagogiken i Finland och som teoretisk referensram fungerar Roger Harts delaktighetsstege. I tidigare forskning framkommer hur man sett på ämnet under 2000-talet framåt samt hur man kan jämföra dessa med resultaten från detta lärdomsprov. Resultatanalysen består av tårtdiagram samt innehållsanalysen av en öppen fråga. Dessa svar varierar från varandra och ger inte en tydlig indikation av hur delaktiga barn är om man jämför med nivåerna på Harts delaktighetsstege. Detta beror långt på att respondenterna givit svar som både inkluderar samt exkluderar barnen från att vara delaktiga i beslutsfattandet.