Esimiehen henkilöstöopas ja työntekijän opas
Ervasti, Roosa (2013)
Ervasti, Roosa
2013
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111029063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja tarvitsi laatukäsikirjansa yhteyteen kattavan henkilöstösuunnitelman ja, koska yrityksessä on ollut käytössä aiemmin vain suppea henkilöstöstrategia, koettiin tarpeelliseksi päivittää ja laajentaa henkilöstöstrategia henkilöstösuunnitelmaksi. Henkilöstöä koskevat ohjeistukset haluttiin myös koota yhteen tietolähteeseen, jotta kaikilla yrityksen henkilöstöasioita hoitavilla henkilöillä olisi pääsy tietoihin. Toimeksiantaja halusi pysyä salassa, joten opinnäytetyössä puhutaan vain kohdeyrityksestä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kohdeyritykselle esimiehen henkilöstöopas ja työntekijöiden käyttöön oma oppaansa. Esimiehen henkilöstöopas toimii myös yrityksen henkilöstösuunnitelmana. Oppaiden tavoitteena oli yhtenäistää käytännöt ja lisätä tasa-arvoa, avoimuutta ja luottamusta työyhteisön sisällä.
Opinnäytetyö käynnistyi toimeksiantajan edustajien haastattelulla, jonka yhteydessä opinnäytetyön aihe ja tavoite vielä tarkentuivat. Seuraavissa tapaamisissa opinnäytetyön tekijä ja toimeksiantajan edustajat sopivat oppaiden lopullisen sisällön sisällysluetteloehdotuksen ja alustavan tietoperustan pohjalta. Opinnäytetyön tiukan aikataulun takia yhteyttä kohdeyrityksen ja opinnäytetyön tekijän välillä pidettiin koko prosessin ajan sähköpostitse.
Tietoperusta koostui henkilöstösuunnitelman osa-alueista, jotka määrätään yhteistoimintalaissa, ja henkilöstöjohtamisen perusprosesseista, kuten henkilöstösuunnittelusta, rekrytoinnista, palkitsemisesta, henkilöstöhallinnosta ja työhyvinvoinnin edistämisestä. Työn tietoperustan valintaan vaikutti myös toimeksiantajan asettamat oppaiden sisältövaatimukset. Esimiehen henkilöstöoppaan tietoperusta ja käytännön toteutus on sidottu toisiinsa vetoketjumallia hyödyntäen. Työntekijän oppaan sisältö jäljittelee esimiehen opasta ottaen kuitenkin huomioon kohderyhmän, eli työntekijät.
Oppaiden avulla saatiin koottua kohdeyrityksen hajanaiset henkilöstöohjeistukset yksiin kansiin ja muodostettua monipuoliset tietolähteet niin yrityksen työntekijöiden kuin esimiesten käyttöön. Tulevaisuudessa työntekijän opasta voidaan kehittää ja täydentää teettämällä työntekijöille kyselyn, jossa kartoitetaan tyytyväisyyttä oppaaseen ja sen sisältöön.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kohdeyritykselle esimiehen henkilöstöopas ja työntekijöiden käyttöön oma oppaansa. Esimiehen henkilöstöopas toimii myös yrityksen henkilöstösuunnitelmana. Oppaiden tavoitteena oli yhtenäistää käytännöt ja lisätä tasa-arvoa, avoimuutta ja luottamusta työyhteisön sisällä.
Opinnäytetyö käynnistyi toimeksiantajan edustajien haastattelulla, jonka yhteydessä opinnäytetyön aihe ja tavoite vielä tarkentuivat. Seuraavissa tapaamisissa opinnäytetyön tekijä ja toimeksiantajan edustajat sopivat oppaiden lopullisen sisällön sisällysluetteloehdotuksen ja alustavan tietoperustan pohjalta. Opinnäytetyön tiukan aikataulun takia yhteyttä kohdeyrityksen ja opinnäytetyön tekijän välillä pidettiin koko prosessin ajan sähköpostitse.
Tietoperusta koostui henkilöstösuunnitelman osa-alueista, jotka määrätään yhteistoimintalaissa, ja henkilöstöjohtamisen perusprosesseista, kuten henkilöstösuunnittelusta, rekrytoinnista, palkitsemisesta, henkilöstöhallinnosta ja työhyvinvoinnin edistämisestä. Työn tietoperustan valintaan vaikutti myös toimeksiantajan asettamat oppaiden sisältövaatimukset. Esimiehen henkilöstöoppaan tietoperusta ja käytännön toteutus on sidottu toisiinsa vetoketjumallia hyödyntäen. Työntekijän oppaan sisältö jäljittelee esimiehen opasta ottaen kuitenkin huomioon kohderyhmän, eli työntekijät.
Oppaiden avulla saatiin koottua kohdeyrityksen hajanaiset henkilöstöohjeistukset yksiin kansiin ja muodostettua monipuoliset tietolähteet niin yrityksen työntekijöiden kuin esimiesten käyttöön. Tulevaisuudessa työntekijän opasta voidaan kehittää ja täydentää teettämällä työntekijöille kyselyn, jossa kartoitetaan tyytyväisyyttä oppaaseen ja sen sisältöön.