Sisäisen rahanjaon mallipohja rahoitusmallia hyödyntäen
Parviainen, Iida (2023)
Lataukset:
Parviainen, Iida
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112030254
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin Kajaanin ammattikorkeakoululle sisäisen rahanjaon mallipohja valti-olta tulevalle perusrahoitukselle vuodelle 2024. Mallipohjasta tehtiin helppokäyttöinen Excel-taulukko, jonka laatimiseen käytettiin apuna ammattikorkeakoulujen rahoitusmallia, jonka laatii valtio aina neljäksi vuodeksi. Rahoitusmallin lisäksi apuna käytettiin teoriaan kirjoitettua aineistoa, jonka tarkoituksena tukea laskelmia ja niistä saatuja tuloksia.
Teoriasta löytyy tietoa rahoitusmallin lisäksi julkisesta rahoituksesta, strategisen rahoituksen suunnit-telusta sekä budjetoinnista. Teorian on tarkoitus auttaa ymmärtämään, mistä perusrahoitusta tulee ammattikorkeakouluille, miten sitä jaetaan rahoitusmallin avulla tai miten sitä voitaisiin muuten jakaa strategisesti koulun sisällä. Mallipohjan on siis tarkoitus toimia apuvälineenä tulevien perusrahoitus-ten jakamisessa.
Mallipohjan tekemineen Exceliin ei ollut haasteellista eikä myöskään sen laskeminen. Ensimmäiseksi pohjaan etsittiin tietoa aikaisemmilta vuosilta, jota hyödynnettiin laskemaan perusrahoituksen osuus vuodelle 2024. Siitä laskettiin perusrahoituksesta menevä osuus koulutusaloille ja siitä vielä erikseen eri mittareille käyttäen rahoitusmallia esimerkkinä. The purpose of this thesis was to create an internal money distribution template for Kajaani University of Applied Sciences for basic funding provided by the government for 2024. The template was made into an easy-to-use Excel spreadsheet with a financial model used by universities of applied sciences that is designed by the Government for four years at a time. In addition to the financial template, the thesis used the theory part to support the calculations.
The theory part provides information on the financial model, public funding, strategic financial planning, and budgeting. The theory part helps to understand where the basic funding comes from and how it is distributed using the financial model and how it could be distributed strategically within the university. The aim of the template is to assist in the upcoming distribution of basic funding.
It was not challenging to design the template and do the calculations needed for it. First, there was a search for information from previous years which was then used to calculate the basic funding for 2024. From that basic funding, it was calculated the shares of the different fields of education and from there the shares of the different indicators using the financial model as a help.
Teoriasta löytyy tietoa rahoitusmallin lisäksi julkisesta rahoituksesta, strategisen rahoituksen suunnit-telusta sekä budjetoinnista. Teorian on tarkoitus auttaa ymmärtämään, mistä perusrahoitusta tulee ammattikorkeakouluille, miten sitä jaetaan rahoitusmallin avulla tai miten sitä voitaisiin muuten jakaa strategisesti koulun sisällä. Mallipohjan on siis tarkoitus toimia apuvälineenä tulevien perusrahoitus-ten jakamisessa.
Mallipohjan tekemineen Exceliin ei ollut haasteellista eikä myöskään sen laskeminen. Ensimmäiseksi pohjaan etsittiin tietoa aikaisemmilta vuosilta, jota hyödynnettiin laskemaan perusrahoituksen osuus vuodelle 2024. Siitä laskettiin perusrahoituksesta menevä osuus koulutusaloille ja siitä vielä erikseen eri mittareille käyttäen rahoitusmallia esimerkkinä.
The theory part provides information on the financial model, public funding, strategic financial planning, and budgeting. The theory part helps to understand where the basic funding comes from and how it is distributed using the financial model and how it could be distributed strategically within the university. The aim of the template is to assist in the upcoming distribution of basic funding.
It was not challenging to design the template and do the calculations needed for it. First, there was a search for information from previous years which was then used to calculate the basic funding for 2024. From that basic funding, it was calculated the shares of the different fields of education and from there the shares of the different indicators using the financial model as a help.