Yläkouluikäisen nuoren vanhemmille suunnatun opasmateriaalin laatiminen
Harja, Marja; Multasuo, Eero (2014)
Harja, Marja
Multasuo, Eero
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130763
Tiivistelmä
Kehittämistehtävämme oli tuottaa käyttäjä- ja toimijalähtöinen vanhemmuuden opas toimivaksi työvälineeksi yhteistyössä Oulun kaupungin perhepalveluiden perheneuvonnan työntekijöiden kanssa. Opasmateriaali on tarkoitettu perheneuvonnan työntekijöille asiakastyöhön keskustelun työvälineeksi, jäsentämään ja havainnollistamaan vanhemmuuden rooliin liittyviä tehtäviä. Oppaan tavoitteena on vanhemmuuden roolikartan avulla vahvistaa yläkouluikäisen nuoren vanhemman vanhemmuutta. Opas on informatiivinen tuote, joka sisältää neuvoja, tietoa ja ohjeistaa vanhempia.
Oppaan sisältö koostuu, Varsinais - Suomen lastensuojelukuntayhtymän henkilökunnan kehittämän, vanhemmuuden roolikartan avulla esiin tuoduista vanhemmuuden rooliin liittyvistä tehtävistä. Sisällössä on huomioitu perheneuvonnan toiveita nettilinkkeineen. Lisäksi otimme asiakasnäkökulman huomioon perheneuvonnan tiloissa toteutetun asiakaskyselyn avulla. Halusimme kyselyn avulla saada perhepalveluiden asiakkaiden mielipiteitä siitä, minkälaisista asioista he haluavat saada tietoa oppaamme kautta vanhemmuutensa tueksi. Asiakkaiden toivomia aihepiirejä on lisätty oppaaseen rooliteorian sallimissa rajoissa huomioiden yläkouluikäisyyteen liittyvä rajaus.
Opasmateriaalin suunnitteleminen ja kehittäminen eteni suunnitellun aikataulun mukaisesti. Huomioimme tuotteen sisällössä ja luettavuudessa työntekijöiden lisäksi myös asiakkaat. Tuotimme oppaan sisällön ja ulkoasun luettavuuden edistämiseksi helppolukuisuuden periaatetta ja korostimme asiakkaan subjektiutta sinä-muodolla sekä imperatiivimuotoa kehotusmuotoa käyttäen. Oppaassa on teoriatiedon lisäksi monipuolisia nettilinkkejä. Oppaasta saadun palautteen kautta uskomme, että tuotteemme vastaa tilaajan sille asettamia tavoitteita. Opas saavutti myös meidän sille asettamat tavoitteet.
Kehittämisehdotuksena syntyi ajatus, että oppaamme olisi luettavissa Oulun kaupungin internetsivuilla. Internetin kautta luettava opas voitaisiin sijoittaa Oulun kaupungin sosiaali- ja perhepalveluiden sivuille. Toisena kehittämisehdotuksena nousi esille valmiiksi tulostettujen oppaiden jakaminen perheneuvonnan odotustilassa. Vanhemmat voisivat lukea opasta kotona ja tutustua sen kautta laajemmin vanhemmuuden rooleihin. Our development task was to devise a guidebook for parenthood in co-operation with the family counselling services of the city of Oulu. The goal of the guidebook is to reinforce the parenting skills of parents with young teens using of the role map of parenthood. It is aimed to be used as a tool for discussion by the family councelling services staff and their clients to analyze and demonstrate the role of parent.
The planning and development of the guidebook proceeded according to the schedule set for the task. It was carried out in close co-operation with the staff of the family counselling services. An anonymous survey was used to collect the opinions of the family counselling service clients on what kind of information they felt was needed to support their parenthood.
The contents of the guidebook include the role map of parenthood developed by a multi-municipal group of child welfare workers in 1999 and suggested topics for parent-teen discussion. To increase the readability of the contents , the guidebook has been written in the second person, using imperative statements. On the basis of the feedback received on the guidebook it can be stated that it meets the needs of the commissioner.
The suggestions for further development include the idea that the guidebook could be available on the website of the city of Oulu, e.g. located on the home page of the social and family services. Furthermore, it is suggested that a print version of the guidebook could be distributed in the waiting room of the family counselling services for the parents to take home.
Oppaan sisältö koostuu, Varsinais - Suomen lastensuojelukuntayhtymän henkilökunnan kehittämän, vanhemmuuden roolikartan avulla esiin tuoduista vanhemmuuden rooliin liittyvistä tehtävistä. Sisällössä on huomioitu perheneuvonnan toiveita nettilinkkeineen. Lisäksi otimme asiakasnäkökulman huomioon perheneuvonnan tiloissa toteutetun asiakaskyselyn avulla. Halusimme kyselyn avulla saada perhepalveluiden asiakkaiden mielipiteitä siitä, minkälaisista asioista he haluavat saada tietoa oppaamme kautta vanhemmuutensa tueksi. Asiakkaiden toivomia aihepiirejä on lisätty oppaaseen rooliteorian sallimissa rajoissa huomioiden yläkouluikäisyyteen liittyvä rajaus.
Opasmateriaalin suunnitteleminen ja kehittäminen eteni suunnitellun aikataulun mukaisesti. Huomioimme tuotteen sisällössä ja luettavuudessa työntekijöiden lisäksi myös asiakkaat. Tuotimme oppaan sisällön ja ulkoasun luettavuuden edistämiseksi helppolukuisuuden periaatetta ja korostimme asiakkaan subjektiutta sinä-muodolla sekä imperatiivimuotoa kehotusmuotoa käyttäen. Oppaassa on teoriatiedon lisäksi monipuolisia nettilinkkejä. Oppaasta saadun palautteen kautta uskomme, että tuotteemme vastaa tilaajan sille asettamia tavoitteita. Opas saavutti myös meidän sille asettamat tavoitteet.
Kehittämisehdotuksena syntyi ajatus, että oppaamme olisi luettavissa Oulun kaupungin internetsivuilla. Internetin kautta luettava opas voitaisiin sijoittaa Oulun kaupungin sosiaali- ja perhepalveluiden sivuille. Toisena kehittämisehdotuksena nousi esille valmiiksi tulostettujen oppaiden jakaminen perheneuvonnan odotustilassa. Vanhemmat voisivat lukea opasta kotona ja tutustua sen kautta laajemmin vanhemmuuden rooleihin.
The planning and development of the guidebook proceeded according to the schedule set for the task. It was carried out in close co-operation with the staff of the family counselling services. An anonymous survey was used to collect the opinions of the family counselling service clients on what kind of information they felt was needed to support their parenthood.
The contents of the guidebook include the role map of parenthood developed by a multi-municipal group of child welfare workers in 1999 and suggested topics for parent-teen discussion. To increase the readability of the contents , the guidebook has been written in the second person, using imperative statements. On the basis of the feedback received on the guidebook it can be stated that it meets the needs of the commissioner.
The suggestions for further development include the idea that the guidebook could be available on the website of the city of Oulu, e.g. located on the home page of the social and family services. Furthermore, it is suggested that a print version of the guidebook could be distributed in the waiting room of the family counselling services for the parents to take home.