Yläkouluikäisten syömishäiriöiden tunnistaminen kouluterveydenhuollossa
Ahvenvaara, Emilia; Juujärvi, Aletta; Kumpula, Ella (2023)
Ahvenvaara, Emilia
Juujärvi, Aletta
Kumpula, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112531651
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä kouluterveydenhoitajien mahdollisuuksia tunnistaa ja ennaltaehkäistä nuorten syömishäiriöoireilua ja lisätä tietoisuutta nuorten syömishäiriöistä Suomessa.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijat ja muut nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymyksen muotoutumisen perusteella valittiin suomen- ja englanninkieliset hakutermit, joita käytettiin tiedonhaussa elektronisissa hakukoneissa yhdessä muiden hakukriteereiden kanssa. Aineistojen valinnan jälkeen tekstit käytiin läpi sisällönanalyysin keinoin. Aineistoiksi valikoitui 8 tieteellistä aineistoa tai tutkimusta.
Nuorten syömishäiriöoireilua tunnistettiin terveystarkastuksissa melko hyvin. Tunnistamisessa terveydenhoitajat kokivat hyödylliseksi työkokemuksen ja keskustelutaidot sekä nuoren kokonaisvaltaisen havainnoinnin. Fysiologiset muutokset ja painon lasku olivat selkeitä hälytysmerkkejä huolen heräämiseksi. Syömishäiriöt syntyivät usein kumulatiivisen stressireaktion seurauksena, ja niille altistavia tekijöitä olivat esimerkiksi seksuaalivähemmistöön kuuluminen ja tyypin 1 diabeteksen sairastaminen.
SCOFF-syömishäiriöseulaa käytettiin, mikäli huoli oli herännyt. Kuitenkin toisen tutkimuksen mukaan SCOFF-mittariston käyttö rutiininomaisesti kaikille nuorilla lisäsi syömishäiriöoireilun tunnistamista neljänneksen. Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi ottaminen ovat tärkeitä työmenetelmiä syömishäiriöiden tunnistamisessa. Ennaltaehkäisevä työ sekä riittävä tiedon antaminen kuuluvat kouluterveydenhoitajan töihin.
Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelijat ja muut nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymyksen muotoutumisen perusteella valittiin suomen- ja englanninkieliset hakutermit, joita käytettiin tiedonhaussa elektronisissa hakukoneissa yhdessä muiden hakukriteereiden kanssa. Aineistojen valinnan jälkeen tekstit käytiin läpi sisällönanalyysin keinoin. Aineistoiksi valikoitui 8 tieteellistä aineistoa tai tutkimusta.
Nuorten syömishäiriöoireilua tunnistettiin terveystarkastuksissa melko hyvin. Tunnistamisessa terveydenhoitajat kokivat hyödylliseksi työkokemuksen ja keskustelutaidot sekä nuoren kokonaisvaltaisen havainnoinnin. Fysiologiset muutokset ja painon lasku olivat selkeitä hälytysmerkkejä huolen heräämiseksi. Syömishäiriöt syntyivät usein kumulatiivisen stressireaktion seurauksena, ja niille altistavia tekijöitä olivat esimerkiksi seksuaalivähemmistöön kuuluminen ja tyypin 1 diabeteksen sairastaminen.
SCOFF-syömishäiriöseulaa käytettiin, mikäli huoli oli herännyt. Kuitenkin toisen tutkimuksen mukaan SCOFF-mittariston käyttö rutiininomaisesti kaikille nuorilla lisäsi syömishäiriöoireilun tunnistamista neljänneksen. Varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi ottaminen ovat tärkeitä työmenetelmiä syömishäiriöiden tunnistamisessa. Ennaltaehkäisevä työ sekä riittävä tiedon antaminen kuuluvat kouluterveydenhoitajan töihin.